Recensie: Grey

Grey – E.L. James

Uitgeverij: Prometheus
Jaar: 2015
Genre: erotische roman
Bladzijdes: 559
Bindwijze: e-book
Serie: Vijftig tinten #4
Waardering: 1 ster

grey

Bekijk de wereld van Vijftig tinten grijs opnieuw, door de ogen van Christian Grey. In Christians eigen woorden, en door zijn gedachten, overpeinzingen en dromen, geeft E L James een verfrissend ander perspectief op de liefdesgeschiedenis die wereldwijd miljoenen lezers betoverde.Christian Grey lijkt een man van totale controle; zijn wereld is duidelijk, gedisciplineerd en volstrekt leeg tot de dag dat de jonge literatuurstudente Anastasia Steele zijn kantoor binnen valt. Hij probeert haar uit zijn hoofd te zetten, maar raakt meer en meer bevangen door gevoelens waar hij maar geen vat op krijgt. In tegenstelling tot andere vrouwen lijkt Ana dwars door zijn afstandelijke houding heen te kunnen kijken, voorbij zijn zakelijke successen en luxe levensstijl, recht in zijn gehavende ziel. Zal zijn samenzijn met Ana hem verlossen van de gruwelijke jeugdherinneringen die Christian elke nacht wakker houden? Of zullen zijn duistere seksuele verlangens, zijn dwangmatige behoefte tot controle en zijn zelfhaat deze jonge vrouw van hem wegdrijven en de broze hoop vernietigen die zij hem biedt? (Goodreads)

Ja, ik heb dit boek uitgelezen ook al vond ik het niks. Vijftig tinten grijs vond ik nog vermakelijk, ook al heb ik deel drie nooit gelezen. Daarin was het nog nieuw, ook al was het ook ontzettend slecht geschreven. Ik vond de film ook een verrassend goede boekverfilming, hij was beter dan het boek(ook al is dat niet zo moeilijk). Maar dan dit boek, was het echt nodig James?

Mijn grootste probleem met dit boek: Meneer Christiaan Grey. Wow, wat een afknapper. Z’n manier van denken benauwde mij ontzettend. Het was echt niet normaal hoe Christiaan over Ana dacht. Het verraste mij hoe erg het mij benauwde. Zo vreselijk oversekst en bezitterig en stalkerig! Ik moest af en toe het boek echt even wegleggen. Er wordt vaak gezegd dat omdat Grey rijk is, dat de aantrekkingskracht zo groot is. En dit boek bewijst dat op en top! Als hij een zwerver was geweest, was het absoluut stalking geweest wat hij deed.
Naar het einde toe werd het wel iets beter. Het meest interessante stukje vond ik toen Leila in beeld kwam. Eindelijk iets wat we nog niet eerder wisten, aangezien het grootste gedeelte van het boek we al weten door de ogen van Ana. Ook de info over zijn jeugd was op zich een klein plusje waard.

Dit boek was absoluut niet mijn ding. De schrijfstijl was slecht en van de gedachten van de heer Grey kreeg ik kippenvel op mijn armen, en niet het soort positieve kippenvel. Ach, James heeft het wel slim gedaan. Het boek was voor het grootste gedeelte gewoon bekend door vijftig tinten grijs en er werd weinig nieuws toegelicht. En dat voor zo’n dik boek! Dat is makkelijk cashen! Nee, niet mijn boek dit. Nog één pluspuntje: ik vind de cover wel erg mooi!

Een gedachte over “Recensie: Grey

Plaats een reactie