Crown of Midnight

Crown of Midnight – Sarah J. Maas

Uitgeverij: Bloomsburry
Jaar:
2013
Genre:
Fantasy – YA
Bladzijdes:
418
Bindwijze:
Paperback
Serie:
Throne of Glass #2
Waardering:
4 sterren

20170113_155036

Crowned by Evil.
Bound by Duty.
Divided by Love.

Celaena Sardothien, royal assassin, is the King of Adarlan’s deadliest weapon. She must win her freedom through his enemies’ blood – but she cannot bear to kill for the crown. And every death Celaena fakes, every lie she tells, put those she loves at risk.
Torn between her two protectors – a captain and a prince – and battling a dark force far greater than the king, Celaena must decide what she will fight for: her liberty, her heart or the fate of a kingdom…
(Goodreads)

Ik ben groot fan geworden van de Throne of Glass boeken van Sarah. J. Maas. Throne of Glass was een heerlijk boek maar vergeleken met Crown of Midnight voelde het eerste deel meer aan als een inleiding. Crown of Midnight bevat van alles wat: actie, romantiek, spanning en een verslavend verhaal.

Crown of Midnight zit vol actie, spanning en romantiek. Celaena ontwikkelde zich als personage en we kregen meer van haar bad-ass kant te zien. Dit miste ik toch wel een beetje in het eerste deel. Ze wordt niet alleen sterker maar we kregen ook een kwetsbare kant van haar te zien. Uiteindelijk is ze gewoon een jonge vrouw die op zoek is naar geborgenheid en vriendschap en liefde. Maas zet echt een fantastisch karakters neer waar ik geen genoeg van kan krijgen. Het zijn allemaal complexe karakters en het voelt alsof we nog zoveel niet hebben gezien van de meeste karakters. Ze zijn echt ontzettend uitgebreid waardoor ze aanvoelen als echte personen. Ik vind Chaol echt fantastisch! Hij is zo oprecht en lief, ik wil ook zo’n man. De ontwikkeling van de relatie tussen hem en Celaena vond ik zo leuk en intens en zo verdrietig. Dorian maakte ook een verandering door in dit verhaal en hij heeft zo veel potentie. Ergens kreeg ik ook medelijden met hem.  De koning vind ik fascinerend. Wie is hij, wat is hij van plan? Ik heb geen idee welke kant het op gaat! Maas laat je meeleven met al haar personages, zelfs met een afschuwelijke man als de koning omdat het gewoon fascinerend in elkaar zit.

“Why are you crying?”
“Because,” she whispered, her voice shaking, “you remind me of what the world ought to be. What the world can be.”

Halverwege het verhaal zit een afschuwelijke plottwist. Ik had kippevel! Maas kan heel goed situaties beschrijven maar daardoor wordt het wel heftiger. Dit deel is een stuk duisterder dan het vorige deel. Ze schrijft heel visueel. Daarnaast heeft ze een pakkende schrijfstijl maar neemt, gelukkig, ook de tijd om het verhaal zich te laten ontplooien. Dit doet het verhaal zo veel goeds. Maas blijft ook bij kleine details stilstaan, zoals de ongesteldheid van Celaena. Een klein detail maar het doet de geloofwaardigheid zoveel goeds.

De wereld die Maas heeft geschapen is fantastisch. Er worden steeds meer stukjes onthuld maar er is ook zoveel wat we nog niet weten. Ik heb nog zoveel vragen. Ik heb geen flauw idee welke kanten het verhaal nog allemaal op gaat en dat vind ik zo fijn. Sommige boeken zijn voorspelbaar, zeker als je veel van hetzelfde leest. Bij Maas krijg ik dat gevoel totaal niet.

Voor mijn gevoel wordt elk deel beter. Er worden steeds nieuwe onderdelen onthuld maar er worden ook nieuwe vragen bij je opgeroepen, waardoor je door wilt lezen. Elk boek eindigt met een cliffhanger, ook Crown of Midnight. De karakters maken in dit deel een grote groei door. Celaena is niet de standaard heldin, ze is verwend en verwaand en een tikkeltje eigenwijs. Toch vind ik haar een fantastisch personage. Zelfs als je deel één niet zo leuk vond raad ik je toch aan om deel twee op te pakken want het is gewoon zo veel beter vergeleken met Throne of Glass. Ik ben zo benieuwd welke kanten dit verhaal op gaat want het heeft zoveel potentie!

Lees ook:
Throne of Glass – Sarah J. Maas (Throne of Glass #1)
The Assassin’s Blade – Sarah J. Maas (Throne of Glass #0.1 – #0.5)

Geef een reactie

