Ravkaanse volksvertelligen

1484339123534

Er zijn vier novelles die bij de Grisha serie horen, waarvan er ééntje echt onderdeel van de serie is. De andere drie zijn eigenlijk een soort sprookjes die zich in de Grisha wereld afspelen of te wel Ravkaanse volkvertellingen. Ik vond de novelles leuk en hoewel ze niet echt wat toevoegde aan het verhaal zelf, maakten ze de wereld net even iets magischer.

De heks van Duva #0.5 – 4 sterren
De novelle is ontzettend dun maar het deed mij toch wel wat. Dit verhaal had echt wat weg van een sprookje. Het was mysterieus, duister en een beetje apart, maar het gaf mij ook de kriebels! Daarnaast was het niet te kort maar ook niet te lang, dit zijn meestal toch knelpunten bij novelles. Ook is het prima los te lezen van het verhaal.

De Coupeuse en de Koningin #1.5 – 3 sterren
Dit verhaal kun je niet lezen zonder deel één, Schim en Schaduw, te hebben gelezen. Tevens is dit de enige novelle die echt wat dieper ingaat op het hoofdverhaal. Dankzij dit verhaal leren we Dzjenya beter kennen. Ik kreeg door dit verhaal meer sympathie voor haar en ook medelijden. Eigenlijk is ze gewoon een slavin van de koningin en de koning. Het verhaal droeg bij aan dat zij één van mijn favoriete karakters werd. Is deze novelle essentieel? Nee, maar wel een leuke toevoeging!

De te slimme vos #2.5 – 3.5 sterren
Dit vond ik echt een heerlijk sprookje, zo voelde het tenminste aan. De sfeer die het verhaal uitademde was heerlijk. Het deed mij denken aan een ander boek wat ik in mijn jeugd las over een vos die van zijn buren stal, ik ben alleen de titel vergeten. De dieren in dit verhaal zijn ook zo leuk. Achter dit verhaaltje zat ook duidelijk een moraal.

Kleine dolk #2.6 – 3 sterren
Dit vond ik de minste novelle van de vier. Wederom is het een sprookje met een moraal erin verwerkt. De symboliek was mooi maar daar hield het wel zo’n beetje mee op. Het voelde gewoon wat minder aan dan de andere novelles. Het leek wel of het tempo in de novelle niet aanwezig was, terwijl ik dat bij de andere niet zo voelde.

De Heks van Duva was echt mijn favoriete novelle, het is zo duister en sprookjesachtig. Ik kreeg er kippenvel van. Kleine dolk vond ik de minste leuke van de vier. Bardugo heeft een rijke fantasie die ze met deze novelles nog eens benadrukt.

Geef een reactie

