Het Zwarte Hart

Het zwarte hart – Stephanie Garber

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff Amsterdam
Jaar: 2016
Genre: YA – fantasy
Bladzijdes: 368
Bindwijze:
Paperback
Serie: De Duisternis #1
Waardering: 4 sterren

20161223_154531

De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de knappe maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkste voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan een ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige Meester van Caraval haar vindt en er doden vallen… (Goodreads)

Deze recensie heb ik echt ontzettend lang voor mij uitgeschoven. Ik ben namelijk niet zo lyrisch als iedereen geloof ik. Mijn verwachtingen waren groot omdat het verhaal precies zo klonk als verhalen waar ik normaal gesproken zo dol op ben!

Wat is dan mijn probleem? Scarlett is mijn probleem. Scarlett en haar huwelijk om precies te zijn. Zeker de eerste helft van het boek “zeurt” Scarlett constant over haar aanstaande huwelijk, wat ik om twee redenen bijzonder vind. De eerste reden is dat ze de man in kwestie nog nooit heeft ontmoet! De tweede reden is dat Scarlett al haar hele leven droomt van Caraval maar als het puntje bij paaltje komt lijkt ze niet te durven en geniet ze er niet van! Uiteindelijk vond ik Scarlett toch wel een doorzetster. Ze maakt een duidelijke groei door in het verhaal. De zusterband die er tussen Scarlett en Donatella heerst is realistisch en mooi. Zo voelde de twee meiden echt aan als zusters en ik genoot dan ook erg van deze band.

De andere personages vond ik zeer fascinerend. Uiteraard hebben we Julian bij wie je toch een beetje wegzwijmelt! Ik vond het tevens heerlijk dat Garber je steeds aan het twijfelen brengt over Julians rol in het spel en in het verhaal. Niet alleen bij Julian trouwens, maar bij alle personages! Je kan niemand echt vertrouwen. Dan hebben we ook nog Legende, ik ben nog steeds geen ene steek wijzer over wie deze man is. Het zit gewoon zo goed in elkaar!

De schrijfstijl die Garber hanteert is erg fijn. Ze zet je steeds op een ander spoor wat betreft de personages en de verhaallijn. Eigenlijk ben je zelf een onderdeel van het spel geworden. Constant komen er nieuwe vragen bij je op, zelfs nadat je het boek hebt dichtgeslagen blijf je met een hoop vragen achter!
Ik kon Caraval echt voor mij zien, als een soort magisch, kleurrijk Venetië. Stiekem hoop ik dat er een film of serie van gemaakt wordt zodat we deze wereld nogmaals kunnen beleven. De sfeer die het verhaal omringt deed mij heel erg denken aan Het Nachtcircus (van Erin Morgenstern) wat enorm positief is! De mysterieuze sfeer paste echt heel erg goed bij het verhaal.

Stiekem vind ik de Amerikaanse en Engelse cover net even een tikkie mooie dan de Nederlandse cover. Hoewel ik de Nederlandse cover wel steeds mooier begin te vinden. Ik vind het daarnaast ontzettend tof dat er een bijpassende boekenlegger is uitgebracht. Het is leuk als uitgevers op die manier moeite voor een boek doen.

Ondanks mijn struggles met Scarlett heb ik genoten van Het Zwarte Hart. Garber heeft een heerlijke schrijfstijl en zet een verslavend spel neer. Ik ben echt bloednieuwsgierig naar deel twee want ik heb nog zoveel vragen!

Geef een reactie

