De Keuze

De Keuze – Nicholas Sparks

Uitgeverij: De Boekerij
Jaar: 2016 (2007 in de Verenigde Staten)
Genre: Roman
Bladzijdes: 299
Bindwijze: paperback
Serie:
Waardering: 2.5 ster

de-keuze

Travis Parker heeft alles wat hij maar kan wensen: een leuke baan, goede vrienden en een prachtig huis. Hij geniet met volle teugen van het leven en is ervan overtuigd dat een relatie hem alleen maar in de weg zou staan. Tot Gabby Holland naast hem komt wonen.
Travis doet zijn best contact met haar te krijgen, maar de mooie Gabby lijkt er niet van gediend. Ondanks al haar afwijzingen, en ondanks de aanwezigheid van Gabby’s vriend, probeert Travis dicht bij haar te komen. Zijn koppige pogingen zijn het begin van een emotionele reis die geen van beiden had kunnen voorzien en hun confronteert met de hartverscheurende vraag: hoe ver kan en mag je gaan in de hoop op liefde? (Goodreads)

Normaal gesproken vind ik de boeken van Nicholas Sparks altijd ontzettend vermakelijk, gewoon lekker weg zwijmelen bij een romantisch verhaal. Uiteraard verwachtte ik dit ook bij De Keuze, maar helaas bleek dit boek wel erg tegen te vallen.

De Keuze gaat over Gabby en Travis die sinds kort buren zijn. Uiteraard worden zij verliefd op elkaar, maar er is ook een probleem. Gabby heeft namelijk een vriend. Het verhaal is in twee delen verdeeld. Deel één vond ik niet zo goed. Hierin wordt beschreven hoe Gabby en Travis elkaar leren kennen. Travis vond ik gelijk een leuk personage. Hij is aangenaam om mee om te gaan en heeft ook de nodige humor en zelfspot. Gabby daarentegen was niet mijn personage. Ik vond haar echt verschrikkelijk irritant. Vooral hoe ze weinig bij zichzelf neerlegde, maar alles de schuld van anderen was. Daarnaast vond ik haar, zeker in het allereerste begin, nogal een zeur. Eigenlijk gebeurt er verrassend weinig in het eerste gedeelte, het kabbelt maar een beetje voort. Juist toen ik dacht, nu gaat er echt wat gebeuren, gingen we over naar deel twee met een tijdsprong van elf jaar.

Deel twee vond ik een stuk beter, waarschijnlijk komt dat doordat dit gedeelte alleen vanuit Travis wordt verteld. Ook hier geldt wederom dat de actie niet echt plaatsvindt, maar door Travis wordt verteld. Dit vind ik erg jammer. Wel vond ik het verhaal het tweede gedeelte wat beter dan het eerste gedeelte. Wat dan weer jammer was dat ik het einde ontzettend ongeloofwaardig vond. Het deed mij ook heel erg aan een ander boek van Nicholas Sparks denken.

Zoals je kan lezen ben ik niet echt positief over dit boek. Wat erg jammer is, want in het verleden heb ik ontzettend genoten van Sparks zijn boeken. Wat ik wel een ontzettend goed punt vond, is de schrijfstijl die Sparks hanteert. Het leest zo ontzettend makkelijk weg, dat was waarschijnlijk ook de reden dat ik dit boek binnen een dag uitlas. Ik blijf ook zeker andere boeken van Sparks lezen, helaas was dit gewoon niet mijn boek. Wel ben ik ontzettend benieuwd naar de film, die lijkt mij namelijk heel anders dan het boek als ik de trailer zo zie.

Ik heb ontzettend zitten twijfelen over of ik het boek 2 sterren of 2.5 sterren zou geven. Maar ik denk dat ik het toch op 2.5 ster houd omdat ik het tweede gedeelte een stuk beter vond dan het eerste gedeelte. Daarnaast leest de schrijfstijl van Sparks echt heerlijk weg.

Geef een reactie

