Kate Howard: Bloedlijn

Kate Howard: Bloedlijn – Joyce Pool

Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar: 2015
Genre: Historische Roman
Bladzijdes: 271
Bindwijze: Hardcover
Serie: –
Waardering: 3.5 ster

bloedlijn

De broeierige en aangrijpende geschiedenis van de jonge vijfde vrouw van koning Henry VIII, door de ogen van haar gouvernante.
Joan Bulmer ontvlucht op achttienjarige leeftijd een gruwelijk huwelijk door een betrekking aan te nemen als gouvernante. Ze wordt verantwoordelijk voor het welzijn van zes meisjes, nauwelijks jonger dan zijzelf, die moeten worden klaargestoomd voor een adellijk leven.
Al zijn de meisjes lastig en lichtzinnig, toch verpandt Joan haar hart aan hen – met name aan de jonge wildebras Kate Howard. Als Kate de eer ten deel valt om hofdame te worden van de vierde vrouw van koning Henry VIII, gaat Joan met haar mee.
Wat een droompositie lijkt, wordt een nachtmerrie. Henry VIII laat zijn oog op de mooie Kate vallen, en alle bange vermoedens van Joan worden bewaarheid… (Goodreads)

Iedereen die mij ondertussen een beetje kent weet dat ik gek ben op historische romans over de Tudors of de Rozenoorlog. Over de eerste twee vrouwen van Henry de Achtste zijn vele romans verschenen. Over zijn vijfde vrouw, Katherine Howard, niet zo veel. Dus toen ik over Kate Howard: Bloedlijn hoorde, moest ik dat boek lezen. Gelukkig kwam ik hem vlak daarna tegen bij de bibliotheek, had ik al verteld dat ik van de bieb houd.

Het verhaal wordt vanuit het oogpunt van Joan Bulmer verteld. Ik vond het leuk dat het verhaal verteld werd vanuit de gouvernante en hoe zij op die positie terecht is gekomen. Pool heeft zich duidelijk ingelezen in het Tudor-tijdperk en hoe de mensen leefden. Daarnaast is het positief dat ze aangeeft hoe de verhoudingen tussen de adel, hoog en laag, in elkaar zaten. Doordat Joan uit de lage adel komt, wordt je meegesleept in haar reis naar de rijkdom. Waardoor je zelf ook langzaam omhoog klimt. Joan was een aardig persoon en je voelt medelijden met haar. Ze doet echt haar best. En Katherine, je merkt zo duidelijk nog hoe jong ze is en dat vind ik erg goed. In het echt was ze ook nog ontzettend jong toen ze met Hendrik de Achtste trouwde. Pool heeft haar niet als een naïef, dom meisje neergezet, zoals veel historici doen, maar als een jong meisje dat vol actie en levensvuur zat.

Over de schrijfstijl ben ik wat minder positief. Soms was het heel moeilijk geschreven waardoor het niet zo lekker las. Zinnen werden af en toe erg lastig en niet makkelijk leesbaar, terwijl dat gewoon onnodig is. Daarnaast was het verhaal op sommige punten langdradig, het kwam wat langzaam op gang. Aan het eind ging het allemaal weer snel, te snel. Er had iets meer rust in gekund en daardoor was er dan ook wat meer diepgang geweest.

Kate Howard: Bloedlijn was een leuk boek over Katherine Howard. Ik vond het vermakelijk maar niet bijzonder. De personages waren leuk en er was duidelijk achtergrond onderzoek gedaan. De schrijfstijl was echter niet helemaal mijn ding. Hierdoor kom ik op 3,5 ster uit.

Geef een reactie

