Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld

Simon versus de verwachtingen van de rest van de wereld – Becki Albertalli

Uitgeverij: Blossom Books
Jaar: 2016 (origineel 2015)
Genre: Contemporary novel, ya
Bladzijdes: 272
Bindwijze: paperback
Serie: –
Waardering: 4 sterren

20161027_161224

Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar wil dat liever nog niet aan iedereen vertellen. (Qua drama heeft hij genoeg aan zijn rol in de schoolmusical.) Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush bij de verkeerde persoon, en is Simons geheim opeens niet meer veilig. Zijn klasgenoot Martin chanteert hem: als Simon hem niet helpt met het vinden van een perfecte date (bij voorkeur met Simons beste vriendin Abby), zorgt Martin ervoor dat de hele school op de hoogte is van Simons geaardheid. En erger nog: van de identiteit van Blue, aan wie Simon zijn e-mails stuurt.
Opeens wordt het leven van Simon hartstikke ingewikkeld. Blue wordt steeds flirteriger en zijn vrienden begrijpen niet waarom Simon opeens zo in zichzelf gekeerd is. Hij piekert over een manier om zijn ouders en vrienden te vertellen over zijn geaardheid, maar baalt er tegelijkertijd enorm van dat dit niet op zijn eigen voorwaarden kan. En waarom moet je je seksualiteit eigenlijk verantwoorden?
Simon zal uit zijn comfortzone moeten stappen voordat hij eruit geduwd wordt. En dat alles terwijl hij langzaam maar zeker verliefd wordt op de meest verwarrende, maar leukste jongen ooit. (
Goodreads)

Je kent ze wel, de boeken die je zogenaamd ‘moet’ lezen omdat die bij je opvoeding horen. Normaal gesproken heb ik hier een hekel aan. Voor dit boek maak ik echter met liefde een uitzondering. Dit boek zou verplichte kost moeten worden op de middelbare school. Niet alleen is het een leuk, makkelijk leesbaar boek, het is vooral een boek dat laat zien dat het niet uitmaakt of je homo of hetero bent. Het boek stelt de vraag waarom je alleen als homo uit de kast moet komen, waarom niet als hetero? Ik hoop dat dit boek bijdraagt aan de acceptatie van homo’s, lesbiennes, transseksuelen en biseksuelen.

Oké, mijn morele les is voorbij, terug naar het boek. Albertalli heeft een prettige schrijfstijl. Ik vloog door het boek heen, het kostte mij dan ook een middag om dit boek te lezen. Haar personages zitten goed in elkaar en ze waren erg herkenbaar. Ze hadden zo bij je in de klas kunnen zitten. Daarnaast hebben ze allemaal te maken met de standaard puberonzekerheden waar wij allemaal mee te maken hebben gehad (ik tenminste wel). Niet weten wat je nou precies wilt, wie kan je vertrouwen wat betreft je nieuwe crush, hoe ga je met ouders om, vriendjes en vriendinnetjes? Ik vond het ontzettend herkenbaar en realistisch. De chemie tussen de personages voelde echt aan, niet alleen tussen de geliefden maar ook tussen vrienden.

Simon is lief en vermakelijk en ook een beetje egocentrisch, maar je moet wel van hem gaan houden. Ik vond het mailverkeer echt leuk gedaan, het voegde iets toe aan het verhaal. Zijn relatie met Blue is zo schattig. Wel had ik vrij snel door wie Blue echt is, maar dat maakt niet uit. Toen ze eenmaal samen waren kreeg ik een grote grijns op mijn gezicht die ik er niet meer af kreeg.

Ondanks dat de boodschap van dit boek zwaar kan zijn, is het boek erg luchtig en vrolijk. Ik werd erg vrolijk van dit boek. De karakters zijn erg herkenbaar en realistisch! Ik heb oprecht genoten van dit boek!

3 thoughts on “Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld

Geef een reactie

