Schaduwliefde

Schaduwliefde – Ruta Sepetys

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff
Jaar: 2016 (officieel 2011)
Genre: historische roman, jeugdboek
Bladzijdes: 358
Bindwijze: paperback
Serie: –
Waardering: 5 sterren

20161021_153919

Het is 1941 en de Litouwse Lina verheugt zich op de kunstacademie, waarvoor ze is toegelaten. Dan valt de geheime Sovjet-politie haar huis binnen en wordt ze samen met haar moeder en broertje naar een kamp gedeporteerd. Haar vader komt in een gevangeniskamp terecht. Om haar familie en duizenden lotgenoten te eren, legt Lina hun verhalen vast in haar tekeningen. Ze smokkelt haar tekeningen het kamp uit, in de hoop dat die haar vader bereiken, zodat hij weet dat ze nog leven. Maar daarmee zet ze haar leven op het spel… (Goodreads)

Heb je dat wel eens gehad? Dat je een boek koopt, vervolgens openslaat, de Engelse titel ziet en erachter komt dat je dit boek al jaren wilt lezen? Dat is mij dus overkomen. Ik voelde me zo vreselijk slim, maar niet heus. Schaduwliefde, oftewel Between Shades of Grey, staat echt al jaren hoog op mijn tbr-lijst maar ik ben er nooit aan toegekomen. Toen ik zag dat dit boek maar €5,- kost, wilde ik de gok wel wagen om het boek te kopen. Een boek dat zich afspeelt in Stalins kampen in plaats van de concentratiekampen van Hitler. Dit boek behandelt een stukje van de geschiedenis wat veel te weinig wordt belicht.

Ik heb ontzettend lang gedaan over deze recensie. Over dit boek ben ik absoluut lyrisch, maar meestal zijn dat soort recensies het meest lastig te schrijven. Dus bij voorbaat, sorry als dit een rommelige recensie is. Het boek begint met Lina en haar familie die uit hun huis worden opgehaald, net als Lina heb je geen idee waarom. Vanaf dat moment wordt het verhaal van Lina verteld hoe ze van kamp naar kamp wordt gesleept. Tussendoor komen er flashbacks voorbij, waardoor je ook een kijkje in het leven van Lina krijgt voordat ze werd gedeporteerd. Zo kom je uiteindelijk ook te weten waarom Lina’s familie is gedeporteerd. Het verhaal van Lina vond ik erg realistisch. De honger, de mentale mishandelingen door de bewakers, het afmattende werk, het is allemaal erg realistisch. Aan het eind van het verhaal brak mijn hart om een bepaald persoon dat komt te overlijden. Dat had ik echt niet zien aankomen. Het brak echt mijn hart.

Je merkt echt dat Lina nog jong is, slechts zestien. Ze is nogal naïef en ontzettend eigenwijs, zoals pubers van die leeftijd nou eenmaal zijn. Ondanks dat ik mij echt kon irriteren aan haar naïviteit en eigenwijsheid, voelde ze daardoor wel als een echt personage aan en ook naar haar leeftijd. Uiteraard groeit ze snel op door het boek door alles wat haar overkomt, waardoor ze niet meer aanvoelde als een normaal meisje van zeventien. Deze groei was ook heel natuurlijk. Haar moeder is ontzettend sterk personage waar je respect voor gaat krijgen door het verhaal heen. Ik vond het bijzonder om te lezen hoe ze zich aan haar principes vasthield. Het broertje van Lina vond ik wel ouder aanvoelen dan hij was, een jaar of 14, in plaats van de elf jaar die hij is. Ik kon hem minder goed voor me stellen dan de anderen personages. De andere bij-personages waren ook geloofwaardig en ook al zaten er veel karakteristieken tussen maar dat maakte het verhaal juist sterker.

Het verhaal zelf zat erg goed in elkaar. Het was zo ontzettend geloofwaardig en erg gruwelijk op sommige punten. Als we het over concentratiekampen hebben, gaat de aandacht altijd naar de naziconcentratiekampen. Er is weinig bekend over de gruwelen van de Sovjet kampen, terwijl deze kampen net zo gruwelijk waren. Sepetys weet op een boeiende manier deze geschiedenis onder de aandacht te krijgen. Het verhaal raakt je. Ondanks het heftige verhaal, leest het verhaal ontzettend makkelijk weg. Ik moest steeds een extra hoofdstuk lezen, wat er meestal minimaal drie werden.
Ik vond het einde nogal abrupt, ik had graag meer informatie gewild. Meer over hoe het met Lina verderging, ik had niet echt een voldaan gevoel. Eigenlijk is dat mijn enige minpuntje over het hele boek.

Serieus mensen, ga dit boek lezen. Het is zo ontzettend goed en kost nu maar €5, koopje toch. Schaduwliefde kent een fijne schrijfstijl waardoor je makkelijk doorleest ondanks het heftige verhaal. Het verhaal en de personages voelde geloofwaardig en realistisch aan. Daarnaast vertelt dit boek een stukje geschiedenis wat te onderbelicht is gebleven! Dit boek is één van mijn favoriete boeken van 2016.

3 thoughts on “Schaduwliefde

Geef een reactie

