Renata

Renata – Lara Adrian

Uitgeverij: l.s Amsterdam
Jaar: februari 2014 (origineel 2008)
Genre: Erotische Fantasy
Bladzijdes: 320
Bindwijze: paperback
Serie: Middernacht #5
Waardering: 4 sterren

renata

Renata is een van de dodelijkste krijgers die er is, maar haar geïsoleerde leventje wordt plots op zijn kop gezet als ze een goudblonde vampier ontmoet die haar een wereld in lokt vol gevaar en verlangen. Nikolai kickt erop om wraak te nemen op de vijanden van de Broederschap, maar zijn volgende doelwit is moeilijker te bereiken dan anders. Een vrouw staat hem in de weg, de verleidelijke en dodelijke bodyguard van zijn doelwit, Renata… (Goodreads)

Alweer deel vijf in de Middernacht-serie en gelukkig verveelt deze serie mij totaal niet. Dit deel was wederom weer spannend en vernieuwend. In de eerdere delen waren, op Elise na, de vrouwen allemaal onwetend over dat er vampiers bestonden in hun wereld. Renata is er niet alleen mee bekend, ze is zelfs een lijfwacht voor een eerste generatie vampier. Hierdoor is dit boek weer anders dan zijn voorgangers, waardoor het ook geen herhaling van de voorafgaande boeken wordt.

Het verhaal is veel ruiger en zwarter dan zijn voorgangers! Er zit een hoop actie in, veel meer dan bij de vorige delen. Dit is een fijne afwisseling van het zoetsappige liefdesverhaal wat ook aanwezig is. Tevens krijgen we weer een verhelderend kijkje in de wereld van de vampiers, zowel in de legale Duisterhavens als in de illegale achterzijde van dit bestaan. Niet alles is zo rooskleurig als bij de Broederschap. Naast de hoop actie krijgen we namelijk een hoop doden voor onze kiezen in dit verhaal, één bepaald persoon vond ik hartverscheurend.
Daarnaast wordt er natuurlijk ook weer voortgebouwd op het grote verhaal dat zich door de verschillende boeken heen ontwikkelt. Dit “grotere” verhaal is absoluut één van de sterke kanten van deze serie. Ik raad daarom met klem aan om deze serie in volgorde te lezen! Dit deel eindigde met meerdere losse eindjes waardoor ik bloednieuwsgierig ben naar het volgende deel! (Deel 6, Claire, staat op mijn to-be-read voor oktober)

Renata is echt een kick-ass lady. Ik vond het erg mooi om te zien hoeveel ze om het kind gaf, dat gaf een zachtere kant aan haar karakter dat nogal hard overkomt. Toch vond ik haar vaak onnadenkend en egoïstisch. Tevens bleef ze voor mij nogal oppervlakkig. Nikolaj bleef ook een beetje oppervlakkig, ook al ontroerde zijn achtergrond verhaal mij wel. De chemie die tussen de twee speelde, spatte van de pagina’s af en vond ik erg geloofwaardig. Daarnaast vond ik de seks niet overdreven aanwezig, maar als je niet van veel seks in boeken houdt zullen deze boeken je niet bevallen.

De Middernacht-serie blijft mij enorm aantrekken en heeft een verslavende werking. Ondanks dat de personages wat oppervlakkig blijven, spat de chemie tussen de twee van de pagina’s af. Vooral de wereld die Adrian heeft gecreëerd vind ik fantastisch. In dit deel is er een hoop actie waardoor het geen zoetsappig liefdesverhaal wordt. Het volgende deel zal gaan over Andreas Reichen en ik ben om hem gaan geven de afgelopen delen dus ik kan amper wachten om te zien hoe het hem zal gaan vergaan. Ik hoop heel erg dat l.s Amsterdam deze boeken zal blijven uitgeven!

De recensie van deel één, Gabrielle, vindt je hier!
De recensie van deel vier, Dylan, vindt je hier!

Geef een reactie

