Breathe

Breathe – Sarah Crossan

Uitgeverij: Bloomsburry
Jaar: 2012
Genre: YA – dystopian
Bladzijdes: 374
Bindwijze: paperback
Serie: Breathe #1
Waardering: 4 sterren

20160930_203142

The world has no air. If you want to survive, you pay to breathe. But what if you can’t? And what if you think everything could be different? Three teens will leave everything they know behind in Sarah Crossan’s gripping and original dystopian teen novel of danger, longing, and glimmering hope. 
Ever since the Switch, when the oxygen levels plummeted and most of humanity died, the survivors have been protected in glass domes full of manufactured air. Protected . . . or trapped? Or controlled? Alina’s a revolutionary who believes we can save the environment. Quinn’s a Premium who’s never had to worry about having enough air. His best friend, Bea, is an Auxiliary who’s never worried about anything but having enough air. When the three cross paths, they will change everything. (Goodreads)

Ooit heb ik een recensie over dit boek gelezen en toen ik hem zag liggen bij het Boekenfestijn in Leeuwarden besloot ik dit boek gelijk mee te nemen. De achterflap klonk interessant plus een cover die de aandacht trekt, maar was het verhaal ook zo goed?

Ik had weinig verwachtingen van dit boek omdat ik er eigenlijk weinig over heb gehoord. In Nederland is dit boek niet zo bekend en dat is zo jammer. Dit boek heeft namelijk ontzettend veel potentieel. Ik heb zo ontzettend genoten van dit verhaal.
Laat ik beginnen met de “worldbuilding” die ik echt fantastisch vond. De wereld zit goed doordacht in elkaar. Het is een interessant concept dat er niet genoeg zuurstof is omdat er geen bomen meer zijn. Kun jij je een wereld voorstellen zonder een boom? Ik niet in ieder geval. Het concept is goed uitgewerkt. Daarnaast vind ik een wereld zonder bomen een origineel idee. Crossan heeft een visuele manier van schrijven maar het blijft raar om een wereld zonder bomen voor te stellen!
De wereld binnen de koepel zit goed in elkaar. Dat er onderscheid wordt gemaakt tussen mensen en dat sommige meer zuurstof krijgen dan anderen vind ik realistisch. Mensen zijn nooit gelijk aan elkaar geweest, er zijn altijd mensen rijker geweest dan anderen. Daarom vind ik het goed dat Crossan die lijn heeft doorgetrokken in deze duologie.

De drie hoofdpersonen zijn goed uitgedacht en hebben drie hele verschillende karakters. Tevens maken ze alle drie een persoonlijke groei door. Wat ik ook verrassend vond was dat ze zich echt gedroegen naar hun leeftijd: kalverliefde en naïviteit is duidelijk aanwezig. Wel was ik even bang dat de liefdesdriehoek de overhand zou krijgen maar gelukkig was dit niet het geval. Het speelt slechts een rolletje op de achtergrond.

Crossan heeft een interessante wereld neergezet met leuke personages. Er was genoeg actie op de juiste plekken, een visuele manier van schrijven en niet te veel romantisch gedoe (wat een fijne afwisseling is). Kortom, dit boek is een absolute aanrader en ik hoop dat het meer aanhangers krijgt in Nederland!

One thought on “Breathe

Geef een reactie

