Recensie: Zin

Zin – Jackie van Laren

Uitgeverij = de Boekerij
Jaar = 2015
Genre = (erotische?) roman
Bladzijdes = 352
Bindwijze = e-book
Serie = Q-serie #1

zin

In Zin, het eerste deel in de driedelige Q-serie van Jackie van Laren, gaat Nina de Wit een maand lang werken voor de wereldberoemde, schathemelrijke trance-dj en producer Wessel Quist, bijgenaamd Q. Hij is een vreselijk aantrekkelijke player met een absurd drukke agenda en hij heeft een personal assistent nodig. Nina is grootgebracht door vrijgevochten kunstzinnige hippie-ouders en ze wil niets liever dan zich ontworstelen aan dat verleden. Een baan, een huis en een man zijn haar ideaal. Q, ongenaakbaar, ongrijpbaar, voortgedreven door een geheim uit zijn verleden, is precies het soort man dat ze niet zoekt. Maar daar trekt Q zich niets van aan… (Goodreads)

Een erotische roman van Nederlandse bodem. Tenminste, dat was mijn eerste oordeel. Ik lees vrij weinig van Nederlandse bodem, ik ben er gewoon niet zo fan van. Daarnaast zou dit wederom zo’n erotische roman zijn. Waar ik op zich wel geïnteresseerd in ben, maar er moet wel een soort verhaal achter zitten. Ik begon dus eigenlijk zonder verwachtingen!

Ik ben aangenaam verrast door dit boek, laat ik daar mee beginnen. Het is duidelijk merkbaar dat het van Nederlandse bodem komt, en dat vind ik in dit geval een pluspunt. Onder andere komt het door dat Nina leeft in Groet, een onbekend, klein dorpje in Noord-Holland. En laat ik dat dorpje en de omgeving nou goed kennen omdat ik ben opgegroeid in Alkmaar. Daarnaast merkt ik duidelijk aan de taal dat het van Nederlandse oorsprong was. Bijvoorbeeld door het vloeken. “Tering jantje,’  Dat zou nooit uit een vertaling zo komen. En ook aan bepaalde uitdrukkingen merkte ik het duidelijk. Voorheen heb ik hier eigenlijk nooit echt opgelet maar ik vond het leuke details. De schrijfstijl die Laren in het algemeen hanteert is erg fijn en prettig leesbaar. Je leest van het perspectief van Nina, wat een lief en leuk personage is. Er zit een hoog tempo in maar dat werkte ook erg goed omdat het leven waar Nina zich in bevind zich ook in een hoog tempo afspeelt.  Tevens zorgt het hoge tempo ervoor dat je moeilijk stopt met lezen.

Het is absoluut geen erotische roman, naar mijn mening dan 😉 . Er zit seks in, maar niet genoeg om het stempel erotische roman erop te drukken. Daarnaast was de seks intens, maar niet heftig.  Ik vond het een leuk verhaal, en er zat ook echt een verhaal in! Ook de baan van Q was niet alleen interessant, maar werd goed uitgelicht. Iets wat ik soms nogal kan missen in boeken. Een pluspunt dus. Daarnaast werd ik eigenlijk ook best wel vrolijk van het verhaal! Ik had ook echt momenten dat ik hardop moest lachen.

De personages, Q en Nina, zijn leuk en de aantrekkingskracht spat van de pagina’s af. Nina’s achtergrond is weer eens wat anders dan anders. Ze komt uit een hippie gezin, en haar ouders zijn soort van bij elkaar. Daarnaast moet je haast wel om Nina gaan geven omdat ze gewoon een erg lief en aardig persoon is. Van Q krijg ik geen hoogte maar ik vind hem aantrekkelijk. Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar zijn achtergrond aangezien er weinig tot geen hints worden gegeven. Gelukkig zijn er nog twee delen.

En dan dat einde. Ik had het verwacht maar vond het tegelijkertijd wel heel abrupt. Mijn nieuwsgierigheid naar deel twee is in ieder geval goed gewekt. Hij staat dan ook op mijn to-be-read voor december! Nog even mijn complimenten voor de cover. Simpel maar toch mooi!

Een gedachte over “Recensie: Zin

Plaats een reactie