Recensie: Throne of Glass

Waardering = 4 sterren

throne of glass

Meet Celaena Sardothien.
Beautiful. Deadly.
Destined for greatness.

In the dark, filthy salt mines of Endovier, an eighteen-year-old girl is serving a life sentence. She is a trained assassin, the best of her kind, but she made a fatal mistake: she got caught.
Young Captain Westfall offers her a deal: her freedom in return for one huge sacrifice. Celaena must represent the prince in a to-the-death tournament—fighting the most gifted thieves and assassins in the land. Live or die, Celaena will be free. Win or lose, she is about to discover her true destiny.
But will her assassin’s heart be melted? (Goodreads)

Ik ben in augustus in dit boek begonnen en heb het toen een tijdje weggelegd. Waarom, vraag je je wellicht af? Nou, ik ook. Ik weet namelijk niet meer waarom ik het heb weggelegd. In oktober besloot ik eindelijk dit boek, eindelijk, uit te lezen! En bereid je voor op een lange recensie want ik moet er veel over kwijt.

Toen ik in dit boek begon vond ik het een leuk boek. Het leest snel en gemakkelijk weg. Ook vond ik het op bepaalde stukken heel beeldend geschreven waardoor ik me een goed beeld van de wereld kon vormen. Maar toch was het verhaal een tijdje niet bijzonder genoeg om door te lezen, anders had ik wel doorgelezen.
De wereld die Maas heeft geschapen vind ik echter erg interessant, tevens roept het veel vragen op. De magie die in dit boek een rol speelt zit niet echt aan de oppervlakte, wat het nog veel interessanter maakt! Zo heb ik nog zo veel vragen waarvan ik hoop dit die in de volgende boeken worden beantwoord. Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe het in elkaar zit! En daar ben ik fan van. Er hangt nog iets mysterieus over het hele magie gebeuren. Maas heeft ons slecht een glimp getoond van hoe haar magie werkt. Ze heeft nog lang niet al haar kaarten op tafel gegooid en dat vind ik verfrissend. Is weer eens wat anders dan dat in het eerste boek gelijk alles duidelijk wordt gemaakt.
En dan hebben we de vrouw waar alles omgaat: Celeana! En ik had een klein probleempje met haar *don’t shoot me*. Er wordt constant verteld hoe goed en sterk ze is, dat ze beste assassin is die er ooit is geweest. Maar dat kwam, vooral de eerste driekwart van het boek, eigenlijk helemaal niet naar voren. Waar is die getalenteerde vechtsters? Dat vond ik zo jammer. Ook doordat we weinig van de challenges meekregen, kregen we ook een slecht beeld van hoe goed ze kan zijn. Wel is Celeana een ontzettend interessant persoon. Zelf ben ik vooral nieuwsgierig naar haar verleden. Ik heb wederom weer veel vragen. Ze is gewoon zo’n bad-ass en doorzettend en stoer wijf! Ik ben fan! Vooral richting het eind kwam haar potentie echt duidelijk naar voren.
Ook de andere personages zijn goed. De prins is leuk en charmant maar ook een tikkeltje naïef. Van Captain Chaol Westfall ben ik fan. Ik vind het gewoon erg leuk ook al kan ik niet zo goed benoemen. Nehemia is interessant en ergens net zo bad-ass als Celeana. Ook zij heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt. En de koning, die ik vertrouw ik voor geen meter. Wat ik knap vind van Maas is dat ze al haar personages interessant maakt. Ze maakt er geen karikaturen van. Niet alleen achter de hoofdpersoon, maar ook achter de bijpersonages, zit meer dan wij denken!

Maas heeft een schitterend, goed fantasy boek geschreven. De personages zijn interessant en goed uitgewerkt. En ook de wereld die is geschapen is erg leuk. Het boek roept veel vragen op, maar er worden net genoeg vragen beantwoord dat het niet vervelend wordt. Ik ga absoluut niet lang wachten tot ik deel twee erbij pak, want Celeana en haar wereld heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt.

3 thoughts on “Recensie: Throne of Glass