Recensie: Ik zal je vinden

Ik zal je vinden – Monica Hesse

Uitgeverij: Karakter uitgevers
Genre: ya; historische roman
Bladzijdes: 331

ik zal je vindne

Amsterdam, 1943.
In de waanzin van de oorlog zorgt Hannelore voor een klein lichtpuntje: ze is een vinder en weet op slimme manier de zwarte markt voor zich te laten werken, waardoor ze vraag en aanbod bij elkaar brengt. Zoek je koffie, chocolade of kousen? Voor de juiste prijs zijn ze van jou. Op een dag krijgt Hannelore een wel heel ongebruikelijk verzoek. Mevrouw Janssen, een van haar vaste klanten vraagt haar een meisje te zoeken dat verdwenen is uit de geheime ruimte in haar huis: een Joods meisje welteverstaan…
Nieuwsgierig geworden, start Hannelore haar zoektocht naar Miriam bij het Joods Lyceum, maar veel verder komt ze daar niet. Tot ze via via in contact komt met een groepje oud-studenten. Langzaam raakt Hannelore steeds verder bij het verzet betrokken, en stuit ze op aanwijzingen naar de mogelijke verblijfplaats van Miriam.
Haar zoektocht eindigt bij de Hollandse Schouwburg, waar ze van Mina, die bij de crèche aan de overkant van de schouwburg werkt, hoort dat Miriam daar gesignaleerd is. Samen met haar nieuwe vrienden bedenkt Hannelore een slim, maar zeer riskant plan. Zal het plan slagen? Of spelen er geheimen waarvan Hannelore en mevrouw Janssen niet op de hoogte zijn? (Goodreads)

Een oorlogsroman die weer eens op Nederlandse bodem afspeelt. Dat is alweer een tijdje geleden voor mij. Wat ik bijzonder vind is dat het boek door een Amerikaanse schrijfster geschreven is en toch heeft ze goed de sfeer van Amsterdam op papier weten te krijgen. Ook heeft ze zich verdiept in de oorlogsgeschiedenis van Amsterdam; bijvoorbeeld de Hollandse (Joodse) schouwburg die als wachtplaats voor Westerbork werd gebruikt.

Ik vond Hanneke een erg geloofwaardig personage. Haar twijfel om bij het verzet te gaan, om meer risico’s te nemen dan ze al doet, is geloofwaardig. Wel vond ik haar naïef, vooral in het begin van het verhaal. Daarnaast had ik iets meer informatie over willen hebben over de vriendschap tussen Hanneke en haar beste vriendin. Hier had meer verdieping in gemogen. Tevens kan ik me niet helemaal vinden in het verhaal over Bas. Ik snap dat het verhaal nodig was voor de ontwikkeling van Hanneke, maar ik vond het ergens ook onnodig voor het verhaal.

De andere karakters waren goed. De relatie tussen Hanneke en haar ouders vond ik goed. Zeker omdat zoiets vooral in YA-boeken niet wordt belicht en ouders eigenlijk geen rol spelen. De gebeurtenissen die tussen Hanneke en haar ouders plaatsvonden waren logisch, natuurlijk. Judith daarentegen vond ik ronduit irritant in het begin, maar het is wel begrijpelijk door de situatie waarin Judith zich bevindt. Willem was een fijn personage. Daarnaast licht Hesse z’n situatie op een bijzondere manier uit, ook al is het maar kort. Dat wordt maar weinig in oorlogsromans behandeld.

Hesse weet een goede sfeer in het boek neer te zetten. Je merkt de dreigende oorlogssfeer door het hele boek heen, en ook de spanning van de zoektocht naar Mirjam groeit door de bladzijdes heen. Sommige punten had ik aanzien komen, maar één puntje was wel een verrassing voor mij. Wel denk ik dat het ook een goed boek is voor een wat “jonger” publiek(nu klink ik echt oud :p). De zinnen zijn namelijk makkelijk en het verhaal is niet al te heftig, voor een verhaal dat zich tijdens de tweede wereldoorlog afspeelt.

One thought on “Recensie: Ik zal je vinden