Recensie; Vertrouw me

Vertrouw me – Tahereh Mafi

Uitgeverij: Blossom Books
Jaar: 2014
Genre: YA; dystopian
Bladzijdes: 413
Bindwijze: Hardcover
Serie: Touching Juliette #3
Waardering: 4.5 sterren

vertrouw me

Het langverwachte laatste deel in de Touching Juliette-trilogie! Juliette is terug, en vastbesloten om te vechten.
Als Omega Point wordt vernietigd, weet Juliette niet of haar vrienden en de andere rebellen nog leven. Ook Adam lijkt verdwenen. Om het Herstel voor eens en altijd te vernietigen, is ze nu afhankelijk van Warner. De enige persoon van wie ze nooit had gedacht hem te kunnen vertrouwen, maar wel degene die haar leven redde. Warner is bereid Juliette te helpen – maar wat wil hij daarvoor terug? (Goodreads)

Wauw, ik geloof dat het mij pas in dit deel opviel hoe schitterend de schrijfstijl van Mafi is. In de eerdere delen was het ook erg mooi, maar in dit deel vond ik het echt schitterend. Soms haast poëtisch. Dit maakte het boek in mijn ogen net wat specialer. Sommige mensen vinden het helemaal niks, ik vind het echt ontzettend gaaf. Daardoor is het ook net even wat anders dan de meeste boeken in dit genre waar we ondertussen een overvloed aan krijgen.

Mijn ogen vullen zich in rap tempo met tranen en ik knipper en knipper, maar de wereld is één grote chaos en toch wil ik lachen, want het enige waaraan ik kan denken is hoe vreselijk en prachtig het is: dat onze ogen de waarheid verdoezelen wanneer die te ondraaglijk is om te zien.

Spoiler alert – Spoiler alert – Spoiler alert
Spoiler alert – Spoiler alert – Spoiler alert
Spoiler alert – Spoiler alert – Spoiler alert
Spoiler alert – Spoiler alert – Spoiler alert

Juliette maakt een enorme verandering door, en dat vind ik enorm leuk. Door de delen heen is ze gegroeid tot een zelfverzekerde jonge vrouw. Hoe ze haar krachten weet te benutten wordt duidelijker maar ik heb nog steeds vragen hoe het nu precies werkt hier en daar. Ik kon het me af en toe niet zo goed visualiseren. Je kreeg wel steeds stukjes door wat ze kon, maar de grote lijn samenbinden was lastig Ook Warner is veranderd. De chemie tussen hem en Juliette springt van de pagina’s af. Ik vind hoe hun relatie is gegroeid echt heerlijk. Daarnaast worden nog meer geheimen over Warner onthuld! Daardoor ben ik Warner sympathieker gaan vinden. Ik vind hem echt zo leuk, maar daarentegen ben ik een stuk minder te spreken over Adam. Ik vind hem in dit deel eigenlijk best een hufter. De manier waarop hij zich gedroeg was niet oké. Ik irriteerde me er gewoon aan. Het is dat hij zo goed voor z’n broertje probeert te zorgen anders was hij helemaal een klootviool geweest. En dan hebben we nog Kenji! Ik ben absoluut #TeamKenji, al vanaf het eerste deel ben ik verliefd op Kenji. Hij is by far mijn favoriete karakter van de hele serie. Zijn humor is geniaal. Hij zorgt voor leven in de brouwerij. In dit deel is hij nog beter, we leren Kenji beter kennen. Daarnaast zagen we ook een andere kant van hem!

Maar dan dat einde. Dat was wel een kleine teleurstelling, om eerlijk te zijn. Het was niet wat ik had verwacht! Voor mijn gevoel was het een anti-climax! Ik had gewoon iets meer verwacht, het ging veel te snel. Na de laatste pagina’s had ik toch meer verwacht. Misschien komt er nog een deel, het zou goed kunnen. Het was te open. Ik ben gewoon zo benieuwd wat er met de karakters gebeurt na de laatste pagina!

Ik vond het echt een steengoed boek, een mooi einde van een fantastische serie. Ik had tot het einde echt geen flauw idee hoe het ging aflopen, waardoor ik alleen uit nieuwsgierigheid al wou doorlezen. Daarnaast is de schrijfstijl gewoonweg prachtig, en zijn de karakters sterk uitgewerkt. Doordat het einde me toch een beetje teleurgesteld heeft, 4.5 ster!

One thought on “Recensie; Vertrouw me

Geef een reactie

