Recensie: Eleanor & Park

Eleanor & Park – Rainbow Rowell

Uitgeverij: Van Goor
Jaar: 2013
Genre: young-adult; contemporary
Bladzijdes: 333
Bindwijze: paperback
Serie: –
Waardering: 4 sterren

eleanor en park

Dit intrigerende boek vertelt het verhaal van de twee buitenbeentjes Eleanor en Park, tijdens één schooljaar in 1986. Ze delen hun passie voor stripboeken en muziek. Ze zijn slim genoeg om te weten dat een eerste liefde bijna nooit standhoudt, maar ook dapper en wanhopig genoeg om het te proberen. (Goodreads)

Ook ik heb nu eindelijk een boek van Rainbow Rowell gelezen! Mensen zijn over het algemeen lyrisch over Rowell. En ik begrijp dat nu wel. Met Eleanor & Park heeft Rowell een schitterend en realistisch liefdesverhaal neergezet.

Als ik Eleanor & Park met één woord zou moeten omschrijven zou dat “realistisch” zijn. Ik vond het zo vreselijk super realistisch, het hele verhaal door. Het klopte gewoon. De schrijfstijl is mooi. Het verhaal werd in hetzelfde verhaal verteld, rustig. Gewoon prachtig. Het is echt! En dat raakte me.
Wat ik ook mooi vond, was dat de “liefde” tussen de twee hoofdpersonages zich langzaam ontwikkelde. Zowel Eleanor als Park vond ik erg mooie karakters. Ze waren goed uitgewerkt, ze hadden zowel positieve als minder positieve trekjes.
De thuissituatie van Eleanor was afschuwelijk, maar ook, wederom, ontzettend realistisch. Ik geloof dat er, jammer genoeg, vele gezinnen zijn zoals dat van Eleanor. En Rowell heeft het op een goede manier beschreven. De situatie wordt erg goed beschreven, maar tegelijkertijd wordt er ook veel niet gezegd. Zoals waarom precies Eleanor een jaar ergens anders heeft gewoond. Je weet niet precies wat er is voorgevallen, en voor het verhaal is dat ook niet nodig. Maar voor mijn eigen nieuwsgierigheid had ik graag iets meer geweten!
De schrijfstijl vond ik mooi en rustig. Wel verliep het verhaal af en toe iets te rustig. Ook was het einde open, wat mooi is en goed bij het verhaal past. Maar ik wil eigenlijk gewoon meer weten.

Kortom, een ontzettend mooi en realistisch verhaal. De schrijfstijl is mooi en de karakters zijn niet perfect maar menselijk. Zo goed uitgewerkt! Wel had ik nog meer details willen weten, en vond ik het verhaal soms iets te traag gaan. Daarom 4 sterren!

Geef een reactie

