Heimwee naar het buitenland

unnamed

Ik wou graag eens iets persoonlijks op mijn blog vertellen, aangezien het eigenlijk alleen maar over boeken gaat maar ik weinig over mezelf vertel. Zoals ik af en toe al heb gemeld heb ik het afgelopen half jaar in Spanje gewoond en dat was fantastisch! Twijfel je over een tijdje in het buitenland te wonen, ga het alsjeblieft doen want het zal een van de meest fantastische ervaringen worden die je ooit mee maakt! Ik koos voor Salamanca in Spanje. Omdat ik graag Spaans wou leren en vanwege het klimaat. Ja, ik hou nou eenmaal van warm weer en Nederland is me soms te echt te koud. Op 4 februari vertrek ik naar Spanje, en ja het is doodeng. Toch vond ik ontzettend snel mijn weg. Ik ben verliefd geworden op Spanje, de mensen zijn fantastisch, het eten is heerlijk en het land zelf is ook prachtig. Ik leefde daar kortom een fantastisch leven! Maar dan moet je weer terug. Na vijf maanden kwam ik voor tien dagen terug naar Nederland. Mijn spullen weer dumpen, vrienden weer zien en daarna weer op vakantie voor drie weken naar Ibiza, Spanje. Die tien dagen voelde als vakantie. Ik had weer met iedereen bijgekletst en iedereen gezien en dat was perfect want daarna kon ik weer weg. Ik wilde ook ontzettend graag weer weg. Dat reizen gaat in je bloed zitten, kan ik je verzekeren.

unnamed (3)

En dan kom je na de vakantie definitief terug in Nederland. En ik vond het eigenlijk helemaal niet leuk. De eerste dagen gingen nog wel. Maar toen ik terug verhuisde naar mijn fijne kamer in Groningen merkte ik dat ik het echt niet leuk vond. Ja, mijn vrienden zijn leuk, de studie is leuk, fijn om mijn familie weer bij me te hebben en Nederland is absoluut fijn. Maar ik vond het gewoon niet leuk. Vooral de maand augustus viel me zwaar. Ik zat klote in mijn vel, wilde niemand om mij heen en ik miste Spanje vreselijk. En waarom? Tsja, dat is dus het lastigste. Ik denk dat het met het leven daar te maken heeft. Ik leefde daar gewoon heel anders. Ik moest eigenlijk niks daar, behalve leven. Ik had een bepaald soort vrijheid die ik hier niet heb. Ik kon gaan en staan waar ik wilde, ik moest niets en het Spaanse leven is ook wel ontzettend relaxt wat goed bij mij past. Nu ben ik ondertussen weer aan het Nederlandse ritme en leven gewend, op de koud na want die blijf ik echt vreselijk vinden. Er zijn nog momenten dat het gemis me overvalt maar ik heb gewoon besloten dat zodra de kans zich weer voordoet ik weer naar het buitenland vertrek. Want die reislust en die nieuwsgierigheid naar andere culturen zijn alleen maar groter geworden.

unnamed (1)

Zijn jullie ooit voor langere tijd naar het buitenland gegaan of zouden jullie dat willen?

Geef een reactie

