Recensie: Waar we het over hebben wanneer we het over Anne Frank hebben

Waar we het over hebben wanneer we het over Anne Frank hebben – Nathan Englander

Uitgeverij: Anthos
Jaar: 2012
Genre: verhalenbundel
Bladzijdes: 216
Serie: –
Waardering: 3.5 ster

15060784

In acht verhalen ontleedt Nathan Englander de menselijke ziel. In het titelverhaal worden de huwelijken van twee joodse echtparen tegen het licht gehouden en wordt de Holocaust gereduceerd tot een gezelschapsspelletje: ‘Zou jij me bij jou laten onderduiken als je niet van joodse komaf zou zijn en er een nieuwe Holocaust is?’
Op fantasievolle wijze analyseert hij de grote levensvragen waar iedereen mee worstelt over zingeving, familiebanden en, uiteraard, liefde. Ook vormen de verhalen een inkijkje in de ziel van Englander zelf – op invoelende wijze maakt hij ons deelgenoot van zijn leven en zijn familie. Hiermee zoekt hij telkens weer de grenzen op tussen fictie en werkelijkheid.
(Goodreads)

Englander is zelf ook van Joods afkomst en verwerkt dit op een goede manier in zijn verhalen.
De bundel bestaat uit acht verhalen. Er zaten verhalen tussen die ik echt prachtig vond maar er zaten ook verhalen tussen die ik drie keer niks vond.
De eerste twee verhalen vond ik echt schitterend. Vooral zusterheuvels, het deed bijna Bijbels aan. Zowel de schrijfstijl als het verhaal op zichzelf. Erg mooi geschreven. Ook het titel verhaal was zowel mooi als grappig, en ergens ook aangrijpend. Maar het spelletje blijft natuurlijk bizar.
Helaas kakte de verhalen daarna een beetje in en had ik moeite met door de verhalen komen. Gelukkig krikte de laatste twee verhalen de bundel weer op! De lezer is erg grappig maar ook ontroerend. Laten we hopen dat de echte boekenwereld niet zo eindigt.
Maar het laatste verhaal, Gratis fruit voor jonge weduwen, maakte ontzettend veel goed. Vooral de boodschappen die daarin naar voren kwamen waren erg mooi verwoord. Dat verhaal heeft mij ook het meest aan het nadenken gezegd.

Hoewel de bundel door één persoon is geschreven voelde het alsof er meerdere schrijvers waren. Niet alle verhalen hadden namelijk dezelfde schrijfstijl. Dit vind ik wel ontzettend knap gedaan. Ook de manier waarop Englander de vele aspecten van het Jodendom heeft verwerkt in zijn boek is knap gedaan. Soms steekt hij wel de draak met z’n eigen geloof, en op andere moment zet hij het Jodendom neer als iets verhevens. De verhalen zijn grappig, ontroerend, mooi en bizar. Dit heeft een interessante mix die helaas voor mij niet altijd werkte. Dit is mijn allereerste verhalenbundel die ik ooit heb gelezen, en het beviel me best wel eigenlijk.  Daarom geef ik de bundel  3.5 ster.

Geef een reactie

