Recensie: Stormvogel

Uitgeverij: Luitingh – Sijthof
Jaar: 2013
Bladzijdes: 410
Bindwijze: Hardcover
Serie: De Rozenoorlogen #1

21525924

Koning Henry V – De Leeuw van Engeland – is al lang dood. In 1437, na jaren van regentschap, is de vrome en zachtmoedige Henry VI volwassen en bestijgt hij de Engelse troon. Zijn kwakkelende gezondheid en zwakke geest maken van hem een slappe koning – Henry gaat ervan uit dat zijn vertrouwelingen, hoofd van de geheime dienst Derry Brewer en William de la Pole, de Graaf van Suffolk, zijn koninkrijk bestieren.
Maar er zijn er, zoals Richard Plantagenet, de Graaf van York, die vinden dat Engeland geleid moet worden door een sterke koning wil het koninkrijk overleven.
Terwijl Engelse territoria in Frankrijk bedreigd worden er thuis geruchten gaan over opstanden, groet de angst dat Henry en zijn adviseurs het land naar de afgrond laten glijden. Als er in het geheim een huwelijk wordt bekokstoofd tussen Henry en de jonge adellijke Francaise Marguerite van Anjou, wordt die angst werkelijkheid.
Stormwolken pakken zich samen boven Engeland als Koning Hendrik en zijn volgelingen thuis en in het buitenland worden aangevallen. Wie of wat kan het koninkrijk redden voordat het te laat is?
(Goodreads)

Dit boek stond al bijna een jaar in mijn kast te wachten om gelezen te worden. Afgelopen jaar zag ik al aardige wat positieve recensies voorbij komen, dus het werd wel eens tijd. Ik was erg nieuwsgierig, vooral omdat ik al een paar romans over de Rozenoorlog heb gelezen en het een fascinerend tijdperk vind. Zo las ik onder andere al vijf van de zes boeken over de Rozenoorlog die Philippa Gregory schreef(ook aanraders). Dit boek beslaat de eerste paar jaar van de “oorlog”. Door de ogen van verschillende personages wordt het verhaal van de Rozenoorlogen verteld, zowel door de ogen van de adel als van de normale burger.

De schrijfstijl vond ik fijn. Er zat een goed tempo in het verhaal. Soms werd er uitgebreid stil gestaan bij bepaalde gebeurtenissen, soms werden er ook zo maanden of jaren overgeslagen omdat er simpelweg niets bijzonders gebeurd. Er wordt vaak afgewisseld qua personages maar dit gebeurde overzichtelijk. Ik had geen moment dat ik niet wist wie er nu “sprak”. Iggulden krijgt het goed voor elkaar om de tijdsgeest van de periode neer te zetten. Bijvoorbeeld door middel van het verhaal van de Joodse koopman, maar ook hoe erg de Fransen en Engelsen elkaar niet konden uitstaan. Je merkt dat Iggulden erg goed research heeft gedaan, niet alleen naar de personages maar ook naar de tijd zelf. Van “simpele dingen zoals hoe het leger in elkaar zat tot de woede van de normale Engelse burgers richting de adel, verwerkt Iggulden goed in zijn verhaal. Wat ik bijzonder vind, en wel vaker heb gelezen, is dat altijd de adel werd aangevallen. Eigenlijk nooit de koning. Die werd altijd als onschendbaar gezien. Ook dit verwerkt Iggulden bijzonder in zijn verhaal.

Er komen veel verschillende personages aan bod. Sommigen hoor je het gehele boek door, andere komen maar kort of voor een bepaalde periode aan bod. Ik vond Marguerite van Anjou erg interessant en bijzonder om te lezen. Zij is toch wel een interessante vrouw geweest. Meestal wordt zij als een kenau/she-wolf afgeschilderd. Daar was in dit boek geen sprake van. Iggulden heeft haar menselijk gemaakt. Ook haar machteloosheid weet hij erg goed te beschrijven. Daarnaast vond ik de hertog van York een leuk personage, maar wel een erg nare man. Maar waar ik Iggulden een compliment voor moet geven is dat hij geen een personage echt naar is, ze hebben altijd ook een paar goede trekken in zich die Iggulden laat zien. Ze hebben vervelende, onsympathieke trekken, maar ook aardige. Hij maakt ze geen karikaturen maar echte mensen.

Het boek is een sterke roman over de rozenoorlogen, en ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar het vervolg op dit boek. Iggulden heeft een fijne schrijfstijl en goed uitgewerkte personages. Daarnaast is duidelijk merkbaar hoe goed Iggulden zijn onderzoek heeft gedaan. Ook verantwoordt hij zich daar op het einde van het boek voor. Hoewel ik het absoluut een goed boek vond, ben ik er helaas niet door weggeblazen waarop ik wel een beetje had gehoopt. Vier verdiende sterren!

2 thoughts on “Recensie: Stormvogel