Recensie: De Exodus

Ze hebben me gevonden bij een rioolrooster, uitgehongerd schreiend – amper een paar dagen oud.
Toen ik elf was, stierf mijn adoptiemoeder aan tyfus. De vent die met haar samenhokte zette me meteen op straat.
Zo leer je snel van je af te bijten, geloof me vrij.
Ik ging bij de “Irish Gang”, een bende straatkinderen waarvan de ouders allemaal van het Oude Eiland waren gekomen, aangezogen door de ‘American Dream’.
Ik…ik droomde al lang niet meer.
Daar zat ik fout.

Eén keer in de zoveel tijd heb ik gewoon zin in een strip/graphic novel. Toen ik woensdag bij de bibliotheek was, zocht ik ook bij de stripboeken. En van de strips die ik meenam was deze. Vooral Tir Nan Og sprak mij ontzettend aan. Ik ben nou eenmaal dol op legendes en was dus erg benieuwd naar deze strip. En het heeft me positief verrast. Weliswaar is het verhaal vooral een inleiding, denk ik. Maar het is erg leuk geschreven. Het verhaal volgt een weesjongen die op de straat leeft. Ergens in de  riolen vindt hij iets bijzonders, maar daardoor komt hij in aanraking met vreemde mensen. Ook worden de elfen van de Tuatha de Danann geïntroduceerd en waarom ze zijn vertrokken. Zoals ik al heb gezegd is dit boek vooral een inleiding. Ik ben erg nieuwsgierig naar het vervolg.

exodus 2

Daarnaast vind ik de tekenstijl erg mooi. Genoeg details, maar niet te veel details. Ook is er gekeken naar de kleding die eind negentiende werd gedragen. Daarnaast vind ik ook de kleuren die zijn gebruikt erg mooi. Er wordt ook goed naar de personages gekeken die voorbij komen. Zijn het de elfen, dan zijn de kleuren een soort van rood, geelachtig. Zijn het wat grimmige personages, veel zwart en groen. Erg leuk gedaan. Ook zijn er veel verschillende kleuren gebruikt, in plaats van maar een stijl kleuren te gebruiken.

exodus 1

One thought on “Recensie: De Exodus