Tv-serie #5: The White Queen

Tv-serie van de week: The White Queen

De afgelopen weken besprak ik vier boeken van Philippa Gregory. Zij vormden de inspiratie voor de serie The White Queen van de BBC. Het is slechts één seizoen van tien afleveringen, ook al komt er misschien een vervolg(hoop ik).

white-queen-desktop-wallpaper-of-high-resolution-freeklik op de afbeelding voor een grotere versie

Set against the backdrop of the Wars of the Roses, the series is the story of the women caught up in the protracted conflict for the throne of England. It starts in 1464—the nation has been at war for nine years fighting over who is the rightful King of England, as two sides of the same family, the House of York and the House of Lancaster, are in violent conflict over the throne. The story focuses on three women in their quest for power, as they manipulate behind the scenes of history — Elizabeth Woodville, Margaret Beaufort and Anne Neville. Woodville is the central character in the novel The White Queen, whilst Beaufort and Neville are the focus of the novels The Red Queen and The Kingmaker’s Daughter respectively; however, all three characters appear in all three novels that went to make up the television series

Koningin Elizabeth, Margaretha van Beaufort en Anne Neville staan centraal in deze serie. Daardoor krijg je verschillende perspectieven op de Rozenoorlog, maar hierdoor krijg je praktisch alle gebeurtenissen te zien. De acteurs leveren goed werk en de meeste waren goed gecast. Alleen met Margaretha had ik moeite. In de boeken is ze heel jong, in de serie lijkt ze erg oud. De mannen waren erg goed. De verschillende karakters komen duidelijk naar voren.

Uiteindelijk komt de onvermijdelijke vergelijking met de boeken. En ik ben erg positief! Natuurlijk zijn gebeurtenissen verandert of vereenvoudigd. Daar kan je denk ik gewoon niet om heen. Maar ze hebben zich erg aan de boeken gehouden. Waar in de boeken Elizabeth mijn favoriet is, is in de serie Anne mijn favoriet. Haar verhaal vind ik het meest interessant en leuk om te zien. Ook omdat zij de meeste verandering doorgaat. Elizabeth vond ik niet zo erg leuk.

Historisch gezien klopt niet alles, zeker in vergelijking met de boeken. Maar daar stoorde ik met totaal niet aan. Waar ik me wel aan stoorde waren de jurken. Anne Neville heeft bijvoorbeeld het hele seizoen door maar twee jurken gehad. Had ze misschien een of twee jurken extra jurken kunnen krijgen. Hetzelfde geldt voor Margaretha en zelfs voor Elizabeth, een paar extra jurken had wel gemogen voor zo’n rijk hof.

Deze serie is absoluut een aanrader voor liefhebbers van historische drama’s, The Tudors, de boeken van Philippa Gregory of als je gewoon van knappe acteurs houdt want die zijn er in overschot 😉

De recensies:
De Witte Roos
De Roos van Lancaster
De Rozenkoningin
De Dochters van de Roos

One thought on “Tv-serie #5: The White Queen

Geef een reactie

