Recensie: De Baby’s van Mauthausen

De Baby’s van Mauthausen – Wendy Holder

Uitgeverij: The House of Books
Genre: non-fictie; biografie
Bladzijdes: 368

25477526

Drie zwangere Joodse vrouwen belanden tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog in Auschwitz. Priska, Rachel en Anka kunnen zichzelf en hun ongeboren kind alleen tegen de gruwelen van het kamp beschermen door hun zwangerschap te verbergen en door te werken in een wapenfabriek.
Tijdens een massatransport naar Mauthausen waarbij de helft van de gevangenen sterft, bevallen de sterk ondervoede vrouwen zonder van elkaars bestaan op de hoogte te zijn. Dankzij de hulp van medegevangenen en een enkele meelevende bewaker, overleven zowel de moeders als hun pasgeboren kinderen de laatste oorlogsdagen.
Na de oorlog beginnen Priska, Rachel en Anka met hun kinderen een nieuw leven in verschillende uithoeken van de wereld. Op de 65ste bevrijdingsdag van het concentratiekamp Mauthausen komen de kinderen voor het eerst met elkaar in contact. Ter gelegenheid van de 70e bevrijdingsdag in mei 2015 wordt hun opmerkelijke verhaal door Wendy Holden voor de eerste keer verteld (Goodreads)

Wauw, wat een verhaal. Het hele verhaal door had ik kippenvel. Het verhaal greep me bij mijn strot en liet me niet meer los. Zelfs nadat ik het boek had uitgelezen bleef het me nog lang bij.
Dit boekt vertelt het verhaal van drie verschillende vrouwen. Ze hebben bijna niks gemeen op twee dingen na: ze zijn Joods en belanden zwanger in Auschwitz. Ze kennen elkaar niet maar maken dezelfde reis. Terwijl ze zwanger zijn worden ze naar Auschwitz gedeporteerd waar ze de selecties overleven en hun zwangerschappen verborgen weten te houden. Vanuit Auschwitz worden ze doorgestuurd naar een fabriek in Freiburg waar ze moeten werken. Daarna worden ze per trein naar Mauthausen gebracht. Tijdens die rit bevallen ze van hun kinderen.

Van alle drie de vrouwen krijg je ook informatie over hun leven voor de oorlog. Zo krijg je het gevoel dat je de vrouwen echt leert kennen. Het zijn drie totaal verschillende types en ze wonen in andere landen. Doordat de informatie van voor de kampen wordt gedeeld, wordt je ook geconfronteerd met de Jodenvervolging. Rachel bijvoorbeeld, zij heeft in een getto in Polen gezeten terwijl Anka een tijd in Theresienstadt heeft gezeten. En ook de manier waarop ze hun familieleden verliezen.
Holder weet een gedetailleerd verhaal van elk van de vrouwen neer te zetten, zowel voor als tijdens als na de oorlog. Ook geeft ze tussendoor algemene informatie over de bepaalde plekken of gebeurtenissen, wat handig is voor mensen die niet over de Tweede Wereldoorlog weten.

Alle drie de verhalen zijn schokkend. Het laat zien hoe er met mensen(vooral Joden) werd omgegaan tijdens de oorlog. Ze werden behandeld als dieren, ook al denk ik dat zelfs dieren nog beter werden behandeld. Doordat Holder veel details verteld krijg je een afschuwelijk inkijkje in de Holocaust. Bijvoorbeeld de manier waarop Mengele(een arts die in Auschwitz voor de nazi’s werkte, ook wel “engel des doods” genoemd) checkte of vrouwen zwanger waren in Auschwitz.

De schrijfstijl is erg simpel, en dat is ook de kracht. Doordat de schrijfstijl simpel is, komt het verhaal nog krachtiger over. Een verhaal als dit heeft geen bombastische stijl nodig. Het verhaal is genoeg. Het is absoluut een zwaar boek met al zijn gruwelen, maar het is ook een verhaal over liefde en doorzettingsvermogen. Deze drie vrouwen deden er alles voor om hun ongeboren kinderen te beschermen, en ook nadat ze geboren waren deden deze vrouwen er alles aan om hun kind in leven te houden. Ik kan alleen maar een hele diepe buiging maken voor deze drie vrouwen omdat ze nooit opgaven, hoe uitzichtloos het er ook uitzag.

Ik geef die boek de volle vijf sterren. Het verhaal greep me bij mijn strot. De schrijfstijl is erg goed. En alleen al voor deze drie vrouwen verdient dit boek vijf sterren. Verhalen als deze bewijzen dat zelfs in de hel op aarde er altijd hoop en liefde is, hoe klein dat ook is.

2 thoughts on “Recensie: De Baby’s van Mauthausen