Tv-serie #4: Résistance

Tv-serie van de week: Résistance

resistance_1

Deze recensie had eigenlijk gister online gemoeten maar het internet deed nogal stom dus dan maar vandaag.

Résistance is een Franse serie van slechts 6 afleveringen die het leven van verschillende jongeren tijdens de Tweede Wereldoorlog volgt. De jongeren zijn ongeveer zestien tot twintig jaar oud en zitten in het verzet. Lili is het hoofdpersonage en zeventien jaar oud. Ze begint vrij eenvoudig in het verzet door illegale krantjes te drukken en rond te brengen, maar langzaamaan wordt het steeds heftiger. Ook worden vrienden van Lili opgepakt en gemarteld en uiteindelijk vermoord.

Ik ben ontzettend geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog en moest deze serie dan ook zien. Ik heb een beetje een dubbel gevoel over deze serie. Ik kon absoluut niet stoppen en vond het ontzettend goed geacteerd maar ik vond de personages een beetje naïef. Dat dit in het begin van de oorlog zo was, dat snap ik. Maar tot ver in de oorlog blijven ze naïef en maken grote fouten waarvan ik me afvraag hoeveel onderzoek erin is gestopt. Als je veel boeken leest over de Tweede Wereldoorlog ga je na een tijdje de fouten eruit pikken. Daarnaast vond ik er af en toe niet zoveel tempo inzitten.

Alles komt aan bod: verzet tegen de nazi’s, collaboratie met de nazi’s, martelingen, mensen die worden vermoord en de vervolging van de Joden. Maar er komt ook een hoop liefde en vriendschap aan bod. Veel personages zijn gebaseerd op echte mensen en wat er met hen is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog wat ik erg goed gedaan vond.

Ondanks dat er soms weinig tempo in zit en de naïviteit me af en toe echt irriteerde, heb ik zeker genoten van deze serie. Alle aspecten van de Tweede Wereldoorlog komen goed aan bod, zonder dat het voelt alsof het teveel is. Ook worden mensen niet gespaard(waarschuwing, het kan schokkend zijn vanwege martelingen en moord). Ze hebben een goed beeld van het verzet weergeven. Ook het feit dat veel personages op echte mensen zijn gebaseerd vind ik absoluut een pluspunt.

Deze serie is gemaakt naar aanleiding van het feit dat 70 jaar geleden Frankrijk is bevrijd. De serie werd voor het eerst uitgezonden in 2014. Hij staat op Netflix. Het zijn zes afleveringen, elk van ongeveer 50 minuten, en maar één seizoen.

Geef een reactie

