Recensie: The Boleyn Reckoning

The Boleyn Reckoning – Laura Andersen

Uitgeverij: Ballantine Books
Jaar: juli 2014
Genre: Historische Roman
Bladzijdes: 416
Bindwijze: e-book
Serie: The Boleyn Trilogie #3
Waardering: 4 sterren

18231545

Elizabeth Tudor is at a crossroads. After a disastrous winter, the Duke of Northumberland has been executed for treason while his son, Robert Dudley, claims from the Tower that the true traitor has not yet been caught. And though her brother, William, has survived smallpox, scars linger in the king’s body and mind and his patience is at an end. 
As English ships and soldiers arm themselves against the threat of invasion, William marches to the drumbeat of his own desires rather than his country’s welfare. Wary of this changed royal brother, Elizabeth assembles her own shadow court to protect England as best she can. But William, able to command armies and navies, cannot command hearts. 
Minuette and Dominic have married in secret, and after an ill-timed pregnancy, they take to flight. Faced with betrayal by the two he loved most, William’s need for vengeance pushes England to the brink of civil war and in the end, Elizabeth must choose: her brother, or her country? (Goodreads)

Het laatste deel in de trilogie over de Boleyn King. Het boek gaat door waar deel twee is geëindigd. De bedreigingen en complotten uit de eerdere delen komen tot een uitbarsting. Ook het geheime huwelijk tussen Minuette en Dominic raakt bekend, met alle gevolgen van dien. Een zinderend slot vol actie.

Ik denk dat ik dit deel het beste deel van de serie vond. Alles komt samen. Het verhaal is goed uitgewerkt, net zoals de personages. Het mag dan complete fictie zijn, Andersen heeft goed onderzoek gedaan naar de tijd. Zowel het hofleven als de politiek, binnenlandse- en buitenlandse politiek, komen goed aan bod. Wat ik het leuke vind aan Andersen is dat ze echte gebeurtenissen mengt met haar verhaal. Bijvoorbeeld, de manier waarop een bepaald personage sterft. In het echt gebeurde het weliswaar een paar jaar eerder maar wel op precies dezelfde manier. Dat vind ik erg leuk bedacht.

Dit boek is ook veel rauwer. Niemand van de vier hoofdpersonages blijft gespaard. Mijn favoriete personage is denk ik William. In dit boek is hij enorm onvoorspelbaar. Dit zorgt tevens voor de nodige actie. Ik had echt momenten waarop ik dacht: “het kan niet erger worden.” En dan werd het toch erger. William was echt wreed!
Ook van Elisabeth heb ik enorm genoten. Ze werd steeds meer een koningin dit boek. Ze groeit echt. Andersen heeft duidelijk de echte Elizabeth bestudeert.
Ook Minuette en Dominic maken duidelijk een groei door in dit verhaal, maar ik vond ze redelijk hetzelfde blijven als in de voorafgaande delen.

Een waardig slot van een goede serie. Ik ga absoluut meer lezen van deze schrijfster. Ben je fan van historische romans of de Tudors of gewoon een romantisch verhaal? Dan raad ik je deze boeken absoluut aan!

Geef een reactie

