Tv-serie #2: Mr. Selfridge

Tv-serie van de week: Mr Selfridge

Ja het weer tijd voor een tv-serie op vrijdag. Vorige week heb ik er geen geschreven omdat ik toen een tentamen had. Maar deze week heb ik meer dan genoeg tijd om een leuke tv-serie te recenseren voor jullie. Mijn vakantie is namelijk begonnen! (Naja, tot ik de uitslag van mijn tentamens hoor, als ik het niet haal moet ik namelijk de herkansing maken)
Afgelopen week heb ik heel seizoen 1 van Mr Selfridge op Netflix gekeken en ik heb er erg van genoten!

Mr. Selfridge is een Britse Dramaserie bij de NCRV waarin de Amerikaan Harry Gordon Selfridge met zijn gezin van Chicago naar Londen is verhuisd. Het is 1909 en hij wil een exclusief warenhuis opzetten, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Hij ondervindt veel weerstand op z’n progressieve benadering van winkelen. Maar Harry Selfridge is een doorzetter en weet niet van wijken om zijn warenhuis tot een succes te maken

Hebben jullie ooit weleens van het grote warenhuis Selfridge in Londen gehoord? Daar gaat deze serie namelijk over. Dit warenhuis werd opgericht door de Amerikaan Harry Selfridge in 1909. Dit ging niet echt gemakkelijk, naast de vergunningen en sponsors krijgen moest hij ook de kranten achter zich krijgen en natuurlijk het publiek naar zijn winkel laten komen. De serie laat zien hoe dit tot stand kwam.
In deze serie vindt je een beetje van alles: liefde, romantiek, actie en humor. De acteurs zitten goed in hun rol. Vooral de flamboyante mr. Selfridge vind ik erg goed gecast. Ook de rest van de cast is erg leuk: Agnes, Victor, mrs. Bunting, mr. Crabb, Kitty en Henri zijn gewoon erg leuke en verschillende karakters.
Wat ik een erg leuk aspect van de serie vond waren de etalages. De etalages waren enorm belangrijk voor de winkel. Ze vormde het aanzien van de winkel. In elke aflevering zien de etalages er weer anders uit, met een ander thema. Zo is in een bepaalde aflevering een etalages gevuld met parfumflesjes, de andere keer is het thema vrouwenkiesrecht. Ook laten ze zien hoe moeilijk het soms was om de klanten te blijven lokken naar de winkel.
Daarnaast speelt ook de staf een belangrijke rol. Zo zie je niet alleen hoe het bestuur van de winkel in elkaar zit, maar ook hoe de mensen werkten achter de toonbank. Je krijgt niet alleen een kijkje in het leven van de winkel, maar ook hoe in die tijd de wereld in elkaar zat. Bijvoorbeeld dat het eigenlijk niet gehoord was dat je de enkels van vrouwen zag(daar kunnen we ons nu niks meer van voorstellen), de jurk moest tot over hun enkels vallen. Maar ook issues vrouwenrecht komen aan bod!

Op het moment zijn er drie seizoenen van Mr. Selfridge! Ik zelf heb alleen nog maar seizoen 1 gekeken, maar seizoen 2 verschijnt binnenkort op netflix! Elk seizoen heeft maar tien afleveringen, dus je bent er ook snel doorheen! Ik raad dit aan aan liefhebbers van Downton Abbey en andere historische drama’s, ook al is dit iets lichter dan Downton Abbey.

Volgende week: The Musketeers

2 thoughts on “Tv-serie #2: Mr. Selfridge

Geef een reactie

