Recensie: De Lege Stad

De Lege Stad – Simone van der Vlught

Uitgeverij: Ambo|Anthos
Jaar: maart 2015
Bladzijdes: 304
Serie:  –

23781233

Op 14 mei 1940 wordt Rotterdam getroffen door het zwaarste bombardement dat Nederland ooit heeft gekend. Voor de pasgetrouwde Katja betekent dit het einde van haar onbezorgde leven. De binnenstad waar ze opgroeide, wordt volledig verwoest en bijna de helft van Katja’s familie komt om. Samen met haar man Daniel neemt ze haar overgebleven broertjes en zusjes in huis. Katja is vastbesloten hen door de oorlog heen te helpen. Maar naarmate het leven grimmiger wordt en iedereen zich gedwongen ziet steeds ingewikkeldere keuzes te maken, wordt het elke dag moeilijker om aan dit voornemen te blijven voldoen. (Goodreads)

Vroeger heb ik de historische boeken voor jongeren van Van der Vlught verslonden. En toen ik hoorde dat haar nieuwste roman over de Tweede Wereldoorlog ging, was ik eigenlijk al verkocht.

Het boek begint gelijk met het bombardement van Rotterdam. Katja zit op dat moment middenin het centrum van de bombardementen. Hierdoor verliest ze niet alleen een deel van haar familie maar krijgt ze ook de zorg van haar zusjes en broertjes erbij. En zo begint het oorlogsverhaal van Katja!

Ik vind het verhaal goed in elkaar zitten. Alle aspecten van de Tweede Wereldoorlog komen aanbod: de Jodenvervolging, bombardementen, omgang met de bezetters, permanente angst in de je leven, het verzet en de honger. Ook schetst Van der Vlught een goed beeld van hoe de oorlog families kon verscheuren. Zoals de familie van Daniel, wiens ouders en broer NSB’ers zijn terwijl hij er fel tegen gekant is. Het is bewonderenswaardig hoe Van der Vlught dit allemaal in een boek van 300 pagina’s propt. Daar ligt ook gelijk het grootste minpunt van het boek. Doordat er zoveel gebeurt en zoveel verschillende aspecten in het verhaal naar voren komt, kan het niet de diepte in gaan. Er had meer diepgang in het verhaal gemogen. Honderd pagina’s extra had al een stuk meer diepgang in het verhaal kunnen brengen. Ook over het einde was ik niet helemaal tevreden. Ik had over bepaalde personages graag nog meer informatie gewild.

De Lege Stad vind ik een schitterende titel. Het staat voor mij voor meer dan de platgebombardeerde stad. Het staat, denk ik, ook symbool voor alle mensen die na de oorlog niet zijn teruggekomen, of de oorlog niet hebben overleefd. Niet alleen de joden, maar ook de verzetsstrijders, soldaten, mannen die omkwamen tijdens arbeitsinzat en de mensen die omkwamen door de honger of bombardementen. Dit vond ik erg schitterend aan de boodschap van de titel.

Ik heb absoluut genoten van het verhaal. Van der Vlught haar schrijfstijl is erg prettig om te lezen. Het leest makkelijk weg. De diversiteit van de karakters heeft een toegevoegde waarde voor het verhaal. Ook de verschillende aspecten van de Tweede Wereldoorlog komen goed naar voren. Jammer is alleen dat het verhaal niet meer de diepte in gaat. Ik vond het verhaal vier sterren waard.

6 thoughts on “Recensie: De Lege Stad

1. Klinkt veelbelovend. Ik zit momenteel ook wel een Tweede Wereldoorlogfase als het om boeken gaat, dus deze komt zeker op mijn lijstje te staan!

Like

1. Ik heb ook een lijstje staan met boeken over de Tweede Wereldoorlog onder Tags en andere lijstjes, misschien vind je daar ook nog wat titels onder. Ook al zag ik al dat je de Boekendief hebt gelezen!

Like