Recensie: The Boleyn King

The Boleyn King – Laura Andersen

Uitgeverij: Ballantine Books
Jaar: mei 2013
Genre: Historische Roman
Bladzijdes: 368
Bindwijze: E-book
Serie:  The Boleyn Trilogy #1
Waardering: 3.5 sterren

16071746

The Boleyn King is the first novel in an enthralling new trilogy. Reimagining history in sumptuous detail, Laura Anderssen takes readers back to the deadly intrigue, turbulent affairs, and treacherous passions of Tudor England – and answers the compelling question What if Anne Boleyn had given Henry VIII the son he so desperately wanted?
Just seventeen years old, Henry IX, known as William, is a king bound by the restraints of the regency yet anxious to prove himself. With the French threatening battle and the Catholics sowing the seeds of rebellion at home, William trusts only three people: his older sister Elizabeth; his best friend and loyal counselor, Dominic; and Minuette, a young orphan raised as a royal ward by William’s mother, Anne Boleyn.
Against a tide of secrets, betrayal, and murder, William finds himself fighting for the very soul of his kingdom. Then, when he and Dominic both fall in love with Minuette, romantic obsession looms over a new generation of Tudors. One among them will pay the price for a king’s desire, as a shocking twist of fate changes England’s fortunes forever
. (Goodreads)

Wat als… Anne geen miskraam had gehad
Wat als… Anne een zoon had gekregen
Wat als… Henry VIII maar twee vrouwen had in plaats van zes

Als groot Tudor fan intrigeerde dit boek me gelijk. Het concept vond ik interessant. Wat als Anne Boleyn, na Elisabeth, nog een zoon had gekregen!

Ik vond het gewoon een enorm leuk boek. Een goed uitgedacht concept met daarin hofintriges, liefde en de complexe geschiedenis tussen Henry en Anne verwerkt. Het verhaal op zich vond ik niet zo bijzonder, gewoon leuk. Het verhaal draait om vier personen: kroonprins William, prinses Elisabeth, Minuette en Dominic. William wordt eindelijk 18 jaar oud en officieel koning. Maar niet iedereen is daar even blij mee. Er schijnt een document rond te gaan waarin staat dat William niet de zoon is van Henry VIII. De vier vrienden gaan op zoek naar dit document. Daarnaast speelt zich ook nog de bekende driehoeksverhouding af. Zowel William als Dominic worden verliefd op Minuette.

Het verhaal mocht ik dan niet bijzonder vinden, de karakters vond ik erg leuk. Vooral lord Rochford, broer van Anne Boleyn, vond ik een erg intrigerend personage. Ik ben heel benieuwd wat daar nog meer achter zit! Ook Anne Boleyn zelf vond ik super, hoe haar leven nu wordt beschreven. En dan de vier personen waar het verhaal om gaat. Prinses Elisabeth komt eigenlijk weinig naar voren en dat vind ik erg jammer. Dan heb je Koning William. Hij was vooral egocentrisch en jong en nogal met zichzelf bezig. Minuette is de jongste van het stel. Zij is erg naïef in het begin maar maakt door het verhaal heen de grootste groei door. Ook al blijft ze altijd wel een beetje naïef en enorm eigenwijs. Wat niet altijd slim is. En dan Dominic, ja die mag ik gewoon erg graag! Ik weet niet zo goed waarom maar hij is gewoon erg leuk.

Er waren ook wat minpunten. Zo had ik graag meer willen weten over het huwelijk van Anne en Henry na de geboorte van hun zoon. Ik had daar meer van verwacht, maar het boek gaat echt enorm om de vier vrienden en wat minder om Anne en Henry. Ik hoop dat dat meer wordt uitgediept in boek twee! Ook de schrijfstijl was niet altijd even fijn. Er werd vaak van personages geswitcht en soms was niet even duidelijk uit wiens oogpunt het dit keer was.

Overal vond ik het gewoon een erg leuk boek. Het concept is fijn uitgedacht, de personages zijn over het algemeen erg leuk en het verhaal is goed geschreven. Ik vloog er redelijk snel doorheen. Dus als je historische romans leuk vindt, fan bent van de boeken van bijvoorbeeld Philippa Gregory of Tudor fan bent raad ik je absoluut dit boek aan!

2 thoughts on “Recensie: The Boleyn King

  1. Wauw ik wil dit boek echt lezen! Ik ben ook zeer geïntereseerd in de Tudors, dus dit boek lijkt me zeker iets voor mij.
    (P.S. Heb je The Other Boleyn Girl al gezien? Dat is ook echt een hele mooie historische film over dit onderwerp).

    Like

    1. Heey, Ja het is echt een leuk boek!!! En als je fan bent van de Tudors, heb je vast ook al de serie “The Tudors” gezien? Daar zwijmel ik helemaal bij weg 😛
      Ik heb zelfs een recensie over het boek The Other Boleyn Girl geschreven(staat onder recensies, en is ook in het Nederlands verschenen). Ik vond de film persoonlijk niet zo goed, maar van het boek ben ik groot fan!

      Like

Geef een reactie

