Uitgeverij: Scholastic
Jaar: 2014
Genre: Young-Adult, humor, contemporary
Bladzijdes: 420
Series: To all the boys I’ve loved before #1

15749186

To All the Boys I’ve Loved Before is the story of Lara Jean, who has never openly admitted her crushes, but instead wrote each boy a letter about how she felt, sealed it, and hid it in a box under her bed. But one day Lara Jean discovers that somehow her secret box of letters has been mailed, causing all her crushes from her past to confront her about the letters: her first kiss, the boy from summer camp, even her sister’s ex-boyfriend, Josh. As she learns to deal with her past loves face to face, Lara Jean discovers that something good may come out of these letters after all. (Goodreads)

Ik zag dit boek vorig jaar zo vaak voorbij komen. Het was denk ik één van de zomer boeken van 2014. Met deel 2 voor de deur en alle lyrische recensies, vond ik het tijd worden om dit boek te gaan lezen

Lara Jean woont samen met haar twee zussen, Margo en Kitty, en vader. Haar moeder is jaren geleden overleden. Haar oudere zus, Margo, vertrekt naar Edinburgh om daar te gaan studeren. En dat zet het leven van Lara Jean redelijk op zijn kop. En dan gebeurt er nog een ramp. In een speciaal doosje, wat Lara Jean van haar moeder heeft gekregen, bewaart ze afscheids-/liefdesbrieven aan haar vroegere liefdes. Niet om verstuurd te worden! En dan gebeurd dat! Naast dat Lara Jean moet leren leven zonder haar zus om haar heen, moet ze ook nog eens dealen met de ramp van haar brieven.

Het is een leuk, haast schattig, boek. Het verhaal op zichzelf, de personages en zelfs dat einde, het past zo goed in elkaar. Heet gaat niet alleen maar over het liefdesleven van Lara Jean, maar ook over familie. Hoe familieleden tot elkaar in contact staan. Han heeft de familiesfeer zo perfect beschreven. Een familie met al zijn scheurtjes maar toch perfect. Doordat Lara Jeans oudere zus naar Edinburgh vertrekt, verandert haar wereld. Niet alleen is ze nu de oudste thuis, ze moet ook nog veel meer uit haar schulp kruipen. Ze wordt gedwongen dingen te doen waar ze zich niet comfortabel bij voelt, zoals autorijden. Door het boek groeit Lara Jean tot een meer zelfverzekerd meisje uit.

Ik ben dol op Lara Jean. Ze blijft erg dichtbij zichzelf staan en is verlegen. Maar langzaam zie je haar groeien en veranderen. Deze groei vind ik heel natuurlijk gaan, het gaat niet van het een op het andere moment. Haar jongere zusje Kitty vind ik echt hilarisch. Over haar oudere zus Margo heb ik een iets mindere positieve mening. Ik mag haar totaal niet. De manier hoe ze op situaties reageert en bepaalde dingen verwacht zijn niet eerlijk. Zeker niet met haar manier van doen.

En dan heb je nog de jongens. Josh en Peter. Josh is de (ex-)vriend van Margo. Hij is aardig en lief, en de vriendschap tussen Lara Jean en hem is erg grappig.(De Harry Potter reference 😉 ) Maar ergens weet ik ook niet zo heel goed wat ik van hem moet vinden. En dan is er nog Peter. En ik ben dol op hem geworden. In het begin is hij de typische football speler, maar hij groeit uit tot meer. Hij blijkt grappig, lief en sarcastisch te zijn.

Ik vond het einde goed zoals het was. Als het een stand-alone was geweest, was het ook goed geweest. (Ook al blijft het leuk dat er een vervolg komt) Ik vond het een goed, grappig, realistisch boek. De schrijfstijl was fijn, het verhaal zit gewoon goed in elkaar. Ook is het Engels prima te doen. Ben je nog op zoek naar een luchtig boek voor mee op vakantie? Dan raad ik dit boek absoluut aan!!!!

Dit boek is ondertussen uitgegeven door Uitgeverij Moon in het Nederlands onder de titel: Aan alle jongens van wie ik hield

3 thoughts on “To all the boys I’ve loved before

1. Ik heb ooit The Summer I Turned Pretty gelezen van Jenny Han. Dat vond ik toen zo goed! Blijkbaar is het ook een trilogie, maar dat wist ik toen nog niet. Moet je zeker ook eens lezen!