Recensie: Allerzielen

Jaar: mei 2011
Genre: Fantasy, Roman
Bladzijdes: 656
Bindwijze: Paperback
Serie: All Souls Trilogie #1

10898215

Wanneer historicus Diana Bishop in de Bodleian-bibliotheek in Oxford per toeval een betoverd alchemistisch manuscript opent, dringt er ongewild magie binnen in haar zorgvuldig alledaags gehouden leven. Hoewel ze van een oud heksengeslacht afstamt, wil ze met die familie-erfenis absoluut niets te maken hebben. Maar Diana merkt dat ze de wereld van magie niet meer op afstand kan houden. Verschillende wezens geloven dat het manuscript belangrijke aanwijzingen bevat over verleden en toekomst, en ze willen weten hoe Diana haar hand heeft weten te leggen op het ongrijpbare boekwerk. Onder hen is de vampier Matthew Clairmont, een geneticus met een passie voor Darwin. Diana en Matthew beginnen samen aan een zoektocht om de geheimen van het manuscript te ontrafelen. Maar de relatie die zich tussen de eeuwenoude vampier en de ontwakende heks ontwikkelt, dreigt te knagen aan de fragiele vrede die al zo lang tussen bovennatuurlijke wezens en mensen bestaat, en zet ook Diana’s wereld op zijn kop. (Goodreads)

Diana Bishop, historica aan de universiteit van Oxford en heks, vraagt per ongeluk een betoverd manuscript aan wat haar hele leven over hoop gooit. Een serie gebeurtenissen wordt in gang gezet en Diana weet zich er weinig raad mee. Dat ze uit een machtige heksenfamilie komt, betekent niks voor haar. Ze beoefent het niet, maar door dit manuscript krijgt ze zowel heksen als vampiers als demonen achter zich aan. Een van hen is de charismatische vampier Matthew Clairmont, met wie ze een bijzondere relatie ontwikkelt.

Het verhaal begint in Oxford. Ik ben er een jaar geleden geweest en de tweede keer dat ik dit boek las zag ik de straten echt voor me. Weliswaar speelt het verhaal zich af in onze wereld, maar tevens heeft Harkness er een andere wereld binnenin geschapen. De wereld van heksen, vampiers en demonen. Ze legt goed uit hoe de wereld in elkaar, hoe de verschillende soorten tot elkaar in verhouding staan en hun geschiedenis. Deze sterke “world-building” maakt het boek sterk.

Diana is een sterke, slimme, eigenwijze vrouw die haar eigen weg gaat in het leven en zich weinig aantrekt van de wereld. Ze kan moeilijk hulp aanvaarden en dat brengt haar geregeld in de problemen. Eerst heeft ze niks met Matthew en voelt ze zelfs een soort afkeer voor hem. Voor mij voelde het als een ommezwaai toen ze verliefd werd op hem. Het gebeurde te plots, te snel. Toch kon ik mij hier niet verschrikkelijk aan ergeren.
Matthew is erg bezittelijk en hoe Diana daar mee omgaat, is soms frustrerend. Hoe ze op bepaalde dingen reageert die hij deed vond ik niet bij haar karakter passen. Ze heeft er wel erg snel vrede mee. Dat was in het begin van het boek totaal het tegenovergestelde.

Het boek heeft een luchtige schrijfstijl die mij erg beviel. Ondanks dat het best een dik boek is, vloog ik dankzij de schrijfstijl en de opbouwende spanning er snel doorheen. De spanning werd langzaamaan opgevoerd. Er worden vragen beantwoordt en er komen nieuwe vragen bij. Het einde kan als abrupt overkomen maar laat je toch nieuwsgierig achter naar deel twee. Door de vele details is het wel aan te raden om de boeken redelijk snel achter elkaar te lezen want belangrijke punten kun je vergeten. En aangezien ik twee jaar moest wachten op deel drie heb ik besloten eerst deel een en twee te herlezen en dan deel drie erbij te pakken.

Allerzielen behoort absoluut tot een van mijn favoriete boeken. Geschiedenis, wetenschap, magie, mysterie en liefde in één verhaal. Dan kom je bij mij een heel eind, als het goed geschreven is tenminste. Ondanks dat ik wel wat kritiekpuntjes heb geef ik het toch vijf sterren! Als een boek mij zo in het verhaal trekt, ik eraan denk als ik ergens anders mij bezig ben en het niet los kan laten verdient het mijn vijf sterren.

2 thoughts on “Recensie: Allerzielen