Recensie: Mist over Londen

Genre: Historische Roman, Thriller
Bladzijdes: 605
Serie:  –
Waardering: 4.5 sterren

18481599

Wat zou er gebeurd zijn als Engeland had gecapituleerd in 1940…

Londen 1952. De stad ligt verscholen onder een dikke mist. Er zijn twaalf jaar verstreken sinds Engeland zich heeft overgegeven aan Duitsland en de bevolking leeft onder de bezetting. Terwijl in het oosten van Europa de oorlog tegen de Russen voortduurt, zucht de Britse bevolking onder de naziveiligheidstroepen, worden pers en radio strikt gecensureerd en ziet men met lede ogen aan hoe de Britse Joden steeds meer beperkingen worden opgelegd. Er doen beangstigde geruchten de ronde over wat er gebeurt in de Duitse ambassade in Londen.
Maar de weerstand tegen de overheersing groeit. Churchills verzetsgroep is steeds meer een doorn in het oog van de regering. Ook ambtenaar David Fitzgerald besluit bij het verzet te gaan. David wordt ingezet om contact te leggen met Frank Muncaster, een oude studievriend van hem. Frank is gedwongen opgenomen in een gesloten inrichting in Birmingham. Hij beschikt over informatie die de wereld voor altijd zal kunnen veranderen en David krijgt de taak om Frank het land uit te krijgen. Al snel raakt hij verstrikt in een web van spionage en intrige, want niet alleen de verzetsgroep weet van Franks geheim, ook de Gestapo is hem op het spoor… Wie kan David vertrouwen en zal hij zijn eigen verleden verborgen kunnen houden?
(Goodreads)

Wat als… wat-als-geschiedenis blijft gevaarlijk om te schrijven. Het moet erg goed geschreven zijn en in elkaar zitten, wil het werken. Het kan erg gauw de verkeerde kant opslaan. Het kan ongeloofwaardig of vergezocht of te bizar voor woorden worden. Sansom bevindt zich dus op glad ijs met dit boek.

Het begin van het boek begint goed “vanaf twee klokslagen na elf wordt dit verhaal fictie” Erg belangrijk om te onthouden, want in eerste instantie las ik erover heen, waardoor ik later toch weer terug moest lezen. Maar ik werd al vrij snel in het verhaal gezogen.
Op de proloog na speelt het verhaal zich af in Londen 1952. Engeland is in 1940 veroverd door nazi-Duitsland. Weliswaar heeft Engeland nog een eigen regering, het zijn poppetjes in de handen de nazi’s. En wat er in de Duitse ambassade gebeurd wil niemand weten. Duitsland heeft heel Europa in zijn macht, maar vecht nog steeds tegen Rusland. Het verhaal volgt drie personen. Ambtenaar David Fitzgerald, wetenschapper Frank Muncaster en de Duitser Gunther Hoth die voor de Gestapo werkt.
David is de hoofdpersoon. Hij werkt voor de regering en komt via via bij het verzet terecht. Dit heeft te maken met het feit dat Frank Muncaster een van zijn vroegere studievrienden is.
Frank Muncaster is een wetenschapper aan de universiteit van Oxford die iets vreselijks weet en in een gesticht is opgenomen. Het is belangrijk voor de geallieerde om hem naar Amerika over te brengen vanwege deze belangrijke informatie.
Gunther Hoth werkt voor de Duitsers in Londen en is op zoek naar verzetshaarden. Hij is ook op zoek naar Frank Muncaster, die hem van waardevolle informatie kan voorzien. En zo wordt het een race tegen de klok om Frank als eerste te bevrijden en hem uit het land te krijgen.
Op de achtergrond speelt ook nog het verhaal van de vrouw van David. Zij vermoedt dat David een affaire heeft en het verzetswerk van David drijft een wig tussen de twee in. Daarnaast is zij ook getuigen van een razzia. De Engelse joden zijn nu aan de buurt. Haar verhaal laat zien hoe het leven in bezet Londen is. Door haar verhaal erin te verwerken krijg je een blik op het “normale” leven in Londen.

De schrijfstijl van Sansom zit goed in elkaar. Het boek leest vlot weg en blijft overzichtelijk. Daarnaast weet hij een goede wereld te schetsen van hoe het zou kunnen geweest zijn als Engeland bezet was geweest door de nazi’s. Hij trekt er zijn handen niet voor terug om de gruwelijkheden van de nazi’s te beschrijven. Ook hoe hij verschillende bekende personen, zoals Churchill, terug laat komen in het verhaal is goed uitgewerkt. Het boek heeft een soort van open einde maar voor mijn gevoel is het goed zo. Ik was onder de indruk van de wereld die Sansom heeft geschapen, ik ging bijna geloven dat het echt zo is gelopen. Zijn hoofdpersonages worden goed beschreven en hebben een uitgewerkt karakter met allemaal hun eigen geschiedenis. Hierin komt ook naar voren waarom ze bepaalde dingen doen zoals zij doen.

Als je houdt van historische romans of boeken met mysterie en thrillerachtige aspecten is dit boek absoluut de moeite waard om op te pakken. En laat de dikte van het boek je er vooral niet van weerhouden om het op te pakken.